New posts

DK i Europa

• Thread starter Thread starter Di Stefano
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 164
  • Views Views: Views 13K
DK i Europa
Det var et godt point FCM hentede i dag. Ret meget skal gå galt, hvis vi ikke skal kunne holde to ud af tre følgende lande bag os: Cypern, Serbien og Grækenland og ende i top 15. Omonia skal hente point ude mod PSV, de græske hold skal vinde 7 kampe (kun Olympiakos er videre efter denne runde) og Røde Stjerne 4 kampe. Sådan hurtigt udregnet med alle forbehold 🥴.

Vi gjorde det igen forfærdeligt sidste gang, men mon ikke vi har lært af det, hvis vi allerede kommer med igen i 21? Kunne være godt at komme på stadion og se sådan nogle kampe.

Grækenland har dog fortsat muligheden for at kravle forbi Danmark, men det kræver, at Olympiakos vinder begge semifinaleopgør mod Aston Villa samt Conference League-finalen i enten ordinær eller forlænget spilletid.

Sker det ikke, kommer placeringen i Superligaen til at give følgende europæiske pladser fra 2025/2026-sæsonen:

1. plads: CL-kvalifikation
2. plads: CL-kvalifikation
Pokalvinder: Europa League-kvalifikation
3. plads: Conference League-kvalifikation
Playoff-vinder (4. plads/ 7. plads): Conference League-kvalifikation

Danmark er pt. på en 16 plads på ranglisten.

Vi er nu blevet overhalet af Norge - en gruppe hold i deres hjemlige turnering som ellers ofte bliver talt ned herinde. De må kunne et eller andet med deres hold i Europa eller også er det bare Bodø der har outperformet.

Siger det gerne igen. Der er intet som tyder på, den norske liga er svagere end den danske men hvor vi i Danmark er blevet Skandinaviens svar på PL, så har man i Norge satset benhårdt på talentudvikling og flere hold spiller en god omgang teknisk offensivt fodbold.
Det er ikke tilfældigt, norske spillere i Europa også er begyndt at spille på større adresser end danske og være profiler.

Siger det gerne igen. Der er intet som tyder på, den norske liga er svagere end den danske men hvor vi i Danmark er blevet Skandinaviens svar på PL, så har man i Norge satset benhårdt på talentudvikling og flere hold spiller en god omgang teknisk offensivt fodbold.
Det er ikke tilfældigt, norske spillere i Europa også er begyndt at spille på større adresser end danske og være profiler.
Man skal have respekt for Norge, men det er også en joke hvor dårligt de danske hold har præsteret, FCK fraregnet.

Jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor alle "eksperter" er så oppe og køre over, hvor vigtigt det er med Europa osv. Den enkelte klub kan jo godt høste lidt penge, men altså Danmark kommer aldrig til at vinde noget som helst på klub niveau, vi kommer ikke engang i nærheden.

Så det er selvfølgelig fint for den enkelte klub at høste penge, men det er vidst også det.

Det er det hjemlige der er 100%.

Jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor alle "eksperter" er så oppe og køre over, hvor vigtigt det er med Europa osv. Den enkelte klub kan jo godt høste lidt penge, men altså Danmark kommer aldrig til at vinde noget som helst på klub niveau, vi kommer ikke engang i nærheden.

Så det er selvfølgelig fint for den enkelte klub at høste penge, men det er vidst også det.

Hvis man tjener 250+ millioner som FCK gjorde, da de var i gruppespil, så gør det immervæk også muligheden for at vinde en hjemlig titel større.
Så eksperterne - og alle andre - har ret i at Europa er vigtigt.

Jeg vil nu også, fra et rent personligt perspektiv, gerne se AGF mod Real Sociedad eller Heidenheim, selvom chancen for at vinde Conference League er uendelig lille.

Du har helt ret i, at det ikke kommer til at ske, at danske klubber vinder de enkelte turneringer. Men de “lidt penge”, de kan høste, skæpper voldsomt i kassen og gør deres konkurrenceevne meget bedre ude og hjemme.

Mener at have læst, at FCM med nederlaget til Slovan Bratislava gik glip af godt over 200 mio. kr. blot for selve deltagelsen. Altså et beløb svarende til hele AGFs egenkapital. Nu måtte de nøjes med 90 mio. i startpenge plus hvad der ellers falder af undervejs. Og al den slags penge kommer man jo kun i nærheden af ved at have succes i det hjemlige.

Men det er KUN og virkelig KUN for den deltagende klub det giver noget, og ikke "Dansk fodbold". Det er en kæmpe floskel. FCM og FCK succes kan måske kaste lidt ekstra mio af til os andre når de høster vores bedste spillere, men vi kommer længere og længere fra muligheden for at vinde noget herhjemme.

Det er kun hvis du over en årrække ser de mindre klubber få mirakuløs succes og penge i europa, at det giver noget til ligaen, da du så kan minimere gabet og skabe en mere jævnbyrdig liga.

Men det er KUN og virkelig KUN for den deltagende klub det giver noget, og ikke "Dansk fodbold". Det er en kæmpe floskel. FCM og FCK succes kan måske kaste lidt ekstra mio af til os andre når de høster vores bedste spillere, men vi kommer længere og længere fra muligheden for at vinde noget herhjemme.

Det er kun hvis du over en årrække ser de mindre klubber få mirakuløs succes og penge i europa, at det giver noget til ligaen, da du så kan minimere gabet og skabe en mere jævnbyrdig liga.
Når 4 eller 5 klubber hvert år har muligheden for at tjene ekstra penge, mener jeg godt man kan tale om Dansk fodbold. Og jeg håber virkelig, at vi indenfor et par år vil blive en af de klubber, der hvert år kommer ud og tjener europæiske penge, så vi kan rykke os op i det danske hierarki. Der vil altid være forskel på top og bund, men jeg mener faktisk, at vi har en liga, hvor der er rimelig god konkurrence om pladserne. Det viser de senere år og igen her i 2024/25.

Fantastisk at vågne til at fck og neeeeeees blev slået af et 2 hold fra bunden af Bundesligaen! Det er helt genialt!😍
Hvis vi skal løfte vores budget, så skal vi ramme europæisk ligaspil.

For at nå ligaspil med det 5. største budget er det enormt vigtigt for os, om der kommer 4 eller 5 danske hold med i Europa.

Så skadefrohed eller ej, så var virkelig en bet for AGF med de to danske nederlag i aftes.

Tjah, men altså de 4-5 klubber er det jo HVERT år FC M/K. Især der har de øverste pladser, så sålænge de tager 1-2 og dermed også klart den største kage så er det jo ikke rigtig interessant.

Vi har egentlig en ret lige liga, dog med de samme vindere hvert år ;) FCM/K har vundet 9 ud af de 10 seneste mesterskabet, kun afbrudt af et freak mesterskab til Brøndby.

Så ligaen giver en ide om alle har muligheden for, at vinde. Sandheden er dog bare anderledes, og at FCK/M får flere og flere penge gør det kun sværere og sværere at indhente dem.

Så det er bare ikke rigtig at det er godt for dansk fodbold at de får yderligere adgang til rigtig mange penge. Medmindre man definerer FCM/K som dansk fodbold.

Hvis vi skal løfte vores budget, så skal vi ramme europæisk ligaspil.

For at nå ligaspil med det 5. største budget er det enormt vigtigt for os, om der kommer 4 eller 5 danske hold med i Europa.

Så skadefrohed eller ej, så var virkelig en bet for AGF med de to danske nederlag i aftes.

Det vigtigste for mig er ikke at spille et par kampe i Europe, det er at blive dansk mester.

Det bliver vi aldrig når fck og fcm konstant hiver flere hundrede millioner ind hvert år.

Er målet at heppe på de andre så vi med en 5 plads måske kan spille et par kampe i Conference League? Ikke for mig.

Jeg kan aldrig andet end at glæde mig når andre danske klubber fucker op.

Latest posts

Back