New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 154K
Cykling
Seriøst - rytterne ventede altså ikke på Pogacar. Løbet gik en lille smule i stå da de nærmede sig Arenberg (og UAE ikke længere trak som gale) da der ikke var andre hold, der havde hjælperyttere nok til at forcere tempoet. Det er altså helt normal løbsdynamik.

Det samme skete også da MvDP jagtede. Der gik tempoet også ud af frontgruppen efterhånden som de nærmede sig Mons en Pevele.

Nogle gange bliver anti-patien mod Pogacar nogle gange altså lige lovlig tyk. Som en VAR-dom der går AGF imod.

Seriøst. Der blev ingenlunde ført igennem. Både Visma og Alpecin havde hjælperyttere, og de kunne have kørt Pogacar ud af lystavlen, hvis de ville.

Løbet gik ikke i stå, fordi de nærmede sig Arenberg og tøvede. Det er også ulogisk, alt den stund, at farten normalt går stærkt i vejret, når man nærmer sig Arenberg - bedst illustreret ved, at Pogacar med største selvfølge satte sig frem og øgede farten ligeså snart, han var oppe, inden de ramte Arenberg. Under normale omstændigheder burde farten være øget, og der burde være heftig positionskamp frem mod Arenberg.

MVDP og Van Aert burde selv have ført med de stænger, de havde med i dag. Det, der foregik er tværtimod helt unormalt løbstaktik. Det var afventendende og passivt på et tidspunkt i løbet, hvor det absolut ikke gav mening at køre passivt og afventende.

Løbet gik i stå, fordi ingen turde tage initiativet og køre cykelløb, da Pogaca var sat. Og det er et mønster, vi har set gentagne gange, når Pogacar styrter eller har uheld.

Da MVDP var sat, der førte Pogacar i stor stil selv, og han gjorde det længe. Farten gik først ud af gruppen sent, da MVDP havde jagtet længe. Ligesom Pogacar og MVDP gjorde sidste år, da Mads P. havde defekt. Og ligesom løbsdynamikken og logikken dikterer.

Nogle gange bliver behovet for at tale Pogacars sag altså lige lovligt tykt. Det, der foregik i dag er imod løbets ånd og præmis.

Personligt havde jeg gerne set at Visma havde trykket lidt mere på, så Pogacar ikke var nået op inden Arenberg. Havde været noget af en udfordring for ham at skulle forcere igennem det minefelt af styrt og ryttere med defekter.

Netop. Det havde jo også været den rigtige taktik, som Visma og Alpecin havde fulgt, hvis de ikke ventede på Pogacar.

Problemet var vel, at Visma og Lidl ikke så megen mening i, at køre MvdP først ind i skoven?

Nej. For det første havde Alpecin også hjælperyttere. For det andet er hele pointen, at man selv skal sidde forrest ind i skoven. Det gør man bedst ved at øge farten mærkbart hen mod skoven. Det er positionskampen. For det tredje skulle det vist være første gang i verdenshistorien, at WvA i åbentlys storform kørte afventende af frygt for MVDP.

Seriøst. Der blev ingenlunde ført igennem. Både Visma og Alpecin havde hjælperyttere, og de kunne have kørt Pogacar ud af lystavlen, hvis de ville.

Løbet gik ikke i stå, fordi de nærmede sig Arenberg og tøvede. Det er også ulogisk, alt den stund, at farten normalt går stærkt i vejret, når man nærmer sig Arenberg - bedst illustreret ved, at Pogacar med største selvfølge satte sig frem og øgede farten ligeså snart, han var oppe, inden de ramte Arenberg. Under normale omstændigheder burde farten være øget, og der burde være heftig positionskamp frem mod Arenberg.

MVDP og Van Aert burde selv have ført med de stænger, de havde med i dag. Det, der foregik er tværtimod helt unormalt løbstaktik. Det var afventendende og passivt på et tidspunkt i løbet, hvor det absolut ikke gav mening at køre passivt og afventende.

Løbet gik i stå, fordi ingen turde tage initiativet og køre cykelløb, da Pogaca var sat. Og det er et mønster, vi har set gentagne gange, når Pogacar styrter eller har uheld.

Da MVDP var sat, der førte Pogacar i stor stil selv, og han gjorde det længe. Farten gik først ud af gruppen sent, da MVDP havde jagtet længe. Ligesom Pogacar og MVDP gjorde sidste år, da Mads P. havde defekt. Og ligesom løbsdynamikken og logikken dikterer.

Nogle gange bliver behovet for at tale Pogacars sag altså lige lovligt tykt. Det, der foregik i dag er imod løbets ånd og præmis.
Jeg er på ingen måde Pogacar-fan, men jeg er dybt uenig i din udlægning af løbet. Men fred med det - vi behøver ikke at blive enige.

Jeg synes det var et voldsomt fedt cykelløb - bl.a. fordi både Pogacar og MvDP blev presset til det yderste af deres uheld.

Jeg er på ingen måde Pogacar-fan, men jeg er dybt uenig i din udlægning af løbet. Men fred med det - vi behøver ikke at blive enige.

Jeg synes det var et voldsomt fedt cykelløb - bl.a. fordi både Pogacar og MvDP blev presset til det yderste af deres uheld.

Enig i, at det var virkeligt fedt cykelløb. Og fair nok at være uenig i udlægningen - der er også forskellige udlægninger af det i medierne, som dog mere fokuserer på MVDPs punktering. Men her er f.eks. fra cyclnguptodate:

What followed was a revealing phase of the race. Pogacar, supported by teammates, rode strongly in pursuit, but the group ahead never fully committed to exploiting his misfortune.

There were moments of hesitation, particularly from teams that perhaps did not want to shoulder the responsibility too early. That indecision proved costly, as Pogacar eventually regained contact, resetting the race once again.

Edit: Jeg køber ikke delen med, at de ikke turde tage ansvar, for alle vidste, at løbet ville sprænges til atomer ti km senere, når de nåede Arenberg. Der var absolut ingen grund til ikke at tage ansvar, og der var absolut ingen grund til, at MVDK og WVA ikke selv skulle have kørt Pogacar ud af lystavlen.

For en gangs skyld er jeg dog ikke utilfreds med Pogacar. Han gør det rigtige i situationen, hvor MVDP punkterer. Jeg er utilfreds med de andre rytteres passivitet.

Jeg har det helt modsat.. nogle gange blive behovet for at tale imod Pogace lige lovligt tykt.

De kørte idag som deres taktik var. De kørte ikke til, fordi de ville vente, men kørte mere til da positions kampen startede.
Der blev ikke ventet, der blev kørt som de havde kørt hvis Pogacar havde siddet der.

Så kort dagr, de kørte ikke FOR at kører ham ud, men heller ikke FOR at han kom tilbage. De kørte deres eget løb.
Ligesom UAE gjorde da Mads P. Blev sat grundet defekt.

Det citat du selv kommer med underbygger min pointe "What followed was a revealing phase of the race. Pogacar, supported by teammates, rode strongly in pursuit, but the group ahead never fully committed to exploiting his misfortune.

There were moments of hesitation, particularly from teams that perhaps did not want to shoulder the responsibility too early. That indecision proved costly, as Pogacar eventually regained contact, resetting the race once again."

Jeg er utilfreds med de andre rytteres passivitet.
Tjah, Mikkel Bjerg var omvendt rasende efter løbet, da han mente at Visma og Alpecin gik frem og førte og skruede op for tempoet da Pogacar punkterede🤷🏼‍♂️

Jeg er helt på linje med indlægget ovenfor - de andre hold kørte deres eget løb. De kørte hverken for at udnytte punkteringen eller lod ham komme for nemt tilbage (det tog trods alt 20 km. hvor UAE brændte alle mand af pånær Vermeesch).

Uden defekter tror jeg i øvrigt MvDP havde vundet relativt komfortabelt. Helt absurd styrke at komme tilbage fra de to punkteringer i Arenberg-skoven.

Jeg har det helt modsat.. nogle gange blive behovet for at tale imod Pogace lige lovligt tykt.

De kørte idag som deres taktik var. De kørte ikke til, fordi de ville vente, men kørte mere til da positions kampen startede.
Der blev ikke ventet, der blev kørt som de havde kørt hvis Pogacar havde siddet der.

Så kort dagr, de kørte ikke FOR at kører ham ud, men heller ikke FOR at han kom tilbage. De kørte deres eget løb.
Ligesom UAE gjorde da Mads P. Blev sat grundet defekt.

Det citat du selv kommer med underbygger min pointe "What followed was a revealing phase of the race. Pogacar, supported by teammates, rode strongly in pursuit, but the group ahead never fully committed to exploiting his misfortune.

There were moments of hesitation, particularly from teams that perhaps did not want to shoulder the responsibility too early. That indecision proved costly, as Pogacar eventually regained contact, resetting the race once again."

Hvis de bare fulgte deres foretrukne taktik, synes jeg, de er taktiske amøber.

Den ene af to helt store forhåndsfavoritter er sat tilbage. Det er vel ti km til, at løbet alligevel eksploderer. WvA og MVDP er kendt for ikke at sparre på krudtet. Man har muligheden for at køre fra ham - eller i hvert fald stække ham. Alligevel kører de henholdende og afventende, så Pogacar får lov at komme op og lede an ind gennem Arenberg.

Hvis det var deres foretrukne taktik, så er det i min optik ualmindeligt uintelligent kørt.

Tjah, Mikkel Bjerg var omvendt rasende efter løbet, da han mente at Visma og Alpecin gik frem og førte og skruede op for tempoet da Pogacar punkterede🤷🏼‍♂️

Jeg er helt på linje med indlægget ovenfor - de andre hold kørte deres eget løb. De kørte hverken for at udnytte punkteringen eller lod ham komme for nemt tilbage (det tog trods alt 20 km. hvor UAE brændte alle mand af pånær Vermeesch).

Uden defekter tror jeg i øvrigt MvDP havde vundet relativt komfortabelt. Helt absurd styrke at komme tilbage fra de to punkteringer i Arenberg-skoven.

Nej, Bjerg var sur over, at de gik frem og førte, ikke at de skruede op. Det er en væsentlig forskel.

Men jeg er enig i, at MVDP havde vindet uden defekter. Jeg tror også, han havde vundet, hvis de ikke havde kørt afventende, da Pogacar var nede.

Hvis de bare fulgte deres foretrukne taktik, synes jeg, de er taktiske amøber.

Den ene af to helt store forhåndsfavoritter er sat tilbage. Det er vel ti km til, at løbet alligevel eksploderer. WvA og MVDP er kendt for ikke at sparre på krudtet. Man har muligheden for at køre fra ham - eller i hvert fald stække ham. Alligevel kører de henholdende og afventende, så Pogacar får lov at komme op og lede an ind gennem Arenberg.

Hvis det var deres foretrukne taktik, så er det i min optik ualmindeligt uintelligent kørt.

Du sætter det ekstremt på spidsen..
Det handlede om at de ikke kørte FOR at sætte ham, ej heller for at han kom tilbage. De kørte dermed det løb de havde planlagt.
Det ville jo netop være ikke at kører deres egen taktik at øge farten og bruge egne hjælpere op for at holde ham bagved.
Reelt kunne det også være at de tænkte at Pogacar ikke ville forcere sådan igennem Arenberg men lige skulle sunde sig, hvorved de kunne få hjælpere med over.

Jeg syntes sådan set de gør det rigtige og det mest "fair", nemlig at holde sig til den plan der var lagt inden løbet. Ligesom UAE ikke skulle vente på Mads P. Da UAE netop ville gøre det hårdt på det stykke.

Det du mener de skulle have gjort var at ændre deres taktik, og det havde imo været usmageligt. Stor forskel på at kører IMOD nogen, og så kører sit eget løb.

Syntes din antiparti imod Pogacar skinder en del igennem.

Ps. Inden jeg kaldes Pogacar fan, så er jeg det slet ikke - jublede som en gal af Van Aert moste ham i spurten, og var rasende da MvdP var sat ud af spillet. Ligesom jeg ærger mig når Vingegaard ikke kan side med (Ellers Pidcock eller Seixas i år) Faktisk er jeg altid i mod Pogacar.

Jeg er helt med på, at min antiparti mod Pogacar skinner igennem.

Og hvis vi skal ligge uenighederne til side, så synes jeg efter at have reflekteret, at det er interessant, hvorfor de ikke kører igennem, da Pogacar er nede. For det kan vi vl være enige om, at de helt åbentlyst ikke gør?

Jeg køber ikke præmissen om, at de havde en plan, som de holdt sig til. I et løb som Paris-Roubaix skal man være parat til at handle på omstændighederne. Der er MVDP og WvA også. Omstændighederne var gunstige for at eliminere Pogacar, og på det tidspunkt, der skete, kan jeg ikke se det taktiske formål med ikke at gøre det. De skulle køre fuld gas ti km mere end forventet, det plejer de godt at kunne omstille sig til. Hvis nu Pogacar bare var blevet sat fra hjul, så er jeg helt overbevist om, at de havde trykket på speederen.

HVIS de kørte afventende for at holde sig til deres oprindelige plan, synes jeg, det er amatøragtigt. Det kan jeg slet ikke se for mig, at MVDP og WvA med de stænger, de havde, ville gøre. Det er ualmindeligt ukarakteristisk - især i et løb, der går ud på at udnytte andres uheld.

HVIS de kørte afventende for at vente, synes jeg, det er et misforstået hensyn. Pogacar har ingen særstatus i løbet . Det har man kun, når man har en føretrøje i et etapeløb. Løbets logik er, at man kører fra de andre, når de har uheld.

Jeg har aldrig nogensinde set andre køre afventende i Paris-Roubaix, når en af de store favoritter havde defekt. Aldrig.

Det synes jeg virkeligt er påfaldede.

Selv om jeg også er ret træt af at Pogacar ødelægger 95% af de løb han stiller op i, så vil jeg heller ikke ønske at vi vender tilbage til Sagan-æraen, hvor alle hold aktivt kørte for at ødelægge hans chancer og ingen ville køre med ham, hvis de var i udbrud sammen. Det var satme negativ cykling, selv om det var meget effektivt ift. forhindre Sagan i at vinde mere end han gjorde.

Og hvis vi skal ligge uenighederne til side, så synes jeg efter at have reflekteret, at det er interessant, hvorfor de ikke kører igennem, da Pogacar er nede. For det kan vi vl være enige om, at de helt åbentlyst ikke gør?

Men alligevel nok til at UAE smadrede resten af deres hold i arbejdet i at lukke.. Så de kunne måske godt have investeret endnu mere, men så havde de også smaderet deres egne hold. Syntes de kørte som de burde.. Så nej vi er ikke enige :)

HVIS de kørte afventende for at holde sig til deres oprindelige plan, synes jeg, det er amatøragtigt. Det kan jeg slet ikke se for mig, at MVDP og WvA med de stænger, de havde, ville gøre. Det er ualmindeligt ukarakteristisk - især i et løb, der går ud på at udnytte andres uheld.

HVIS de kørte afventende for at vente, synes jeg, det er et misforstået hensyn. Pogacar har ingen særstatus i løbet . Det har man kun, når man har en føretrøje i et etapeløb. Løbets logik er, at man kører fra de andre, når de har uheld.

Jeg har aldrig nogensinde set andre køre afventende i Paris-Roubaix, når en af de store favoritter havde defekt. Aldrig.

Det synes jeg virkeligt er påfaldede.

Nu fik jeg set (det meste) løbets kernemomenter.

Jeg tænker den oprindelige plan for alle havde været, at man ville lade UAE føre igennem på langt størstedelen af de indledende faser. Da Pogacar får en defekt, er der forvirring og ingen der umiddelbart tager "rigtigt" ansvar med pedalen i bund. Det bliver lidt halvt.

Hvis de ønskede at eliminere/decimere Pogacar, burde de have givet fuld gas frem mod Arenberg. Det havde været en "nem" undskyldning, at løbet var i gang og man var tæt på et af nøglemomenterne. De andre store hold skulle bare været gået frem og givet gas. Men det er cykelløb og det sker ofte, at holdene ikke kan blive enige om det der ellers burde være den rationelle belsutning;)

I det hele taget kan man nogen gange undre sig over manglende planlægning. Hvorfor pokker prøver MVDP at køre videre på Phililpsens cykel, for kort efter at konstatere det kan han ikke, fordi den er for lille. Det burde man da vide længe inden løbet går i gang:rolleyes: Der var ingen grund til at spilde tid på det men i stedet burde han fokusere på det som kunne løse problemet. Det er selvfølgelig et max uheldigt tidspunkt men håndteringen af det er helt væk og lignede det makværk Vingegaard lavede i Touren for nogle år siden. Pulsen er høj og de træffer nogle forfærdelige beslutninger i panik.

Nu fik jeg set (det meste) løbets kernemomenter.

Jeg tænker den oprindelige plan for alle havde været, at man ville lade UAE føre igennem på langt størstedelen af de indledende faser. Da Pogacar får en defekt, er der forvirring og ingen der umiddelbart tager "rigtigt" ansvar med pedalen i bund. Det bliver lidt halvt.

Hvis de ønskede at eliminere/decimere Pogacar, burde de have givet fuld gas frem mod Arenberg. Det havde været en "nem" undskyldning, at løbet var i gang og man var tæt på et af nøglemomenterne. De andre store hold skulle bare været gået frem og givet gas. Men det er cykelløb og det sker ofte, at holdene ikke kan blive enige om det der ellers burde være den rationelle belsutning;)

I det hele taget kan man nogen gange undre sig over manglende planlægning. Hvorfor pokker prøver MVDP at køre videre på Phililpsens cykel, for kort efter at konstatere det kan han ikke, fordi den er for lille. Det burde man da vide længe inden løbet går i gang:rolleyes: Der var ingen grund til at spilde tid på det men i stedet burde han fokusere på det som kunne løse problemet. Det er selvfølgelig et max uheldigt tidspunkt men håndteringen af det er helt væk og lignede det makværk Vingegaard lavede i Touren for nogle år siden. Pulsen er høj og de træffer nogle forfærdelige beslutninger i panik.
Mht van der Poel, så var det største porlbem klamperne - de brugte ikke samme system, så van der Poel kun ikke klikke ind i pedalerne.

Jeg tror flere af dem, med de punkteringer der allerede havde været, at det ville være problematisk at sidde i Arenberg skoven uden hjælpere.

Mht van der Poel, så var det største porlbem klamperne - de brugte ikke samme system, så van der Poel kun ikke klikke ind i pedalerne.

Jeg tror flere af dem, med de punkteringer der allerede havde været, at det ville være problematisk at sidde i Arenberg skoven uden hjælpere.

Det lignede klamperne på billederne men kommentatorerne sagde størrelsen. Jeg ved ikke hvad der er rigtigt :unsure:

Om det var det ene eller andet, ændrer ikke på det er en amatøragtig tilgang til et cykelløb som ofte defineres ud fra hvordan man kommer tilbage fra uheld.

Lyder lidt vildt hvis men ikke sørger for basalt udstyr er ens men måske man havde forventet, at Philipsen skulle hjem og spurte på velodromen😁

Det lignede klamperne på billederne men kommentatorerne sagde størrelsen. Jeg ved ikke hvad der er rigtigt :unsure:

Om det var det ene eller andet, ændrer ikke på det er en amatøragtig tilgang til et cykelløb som ofte defineres ud fra hvordan man kommer tilbage fra uheld.

Lyder lidt vildt hvis men ikke sørger for basalt udstyr er ens men måske man havde forventet, at Philipsen skulle hjem og spurte på velodromen😁
De var ret klare på HBO Max om at det var klamperne. Philipsen var åbenbart på en prototype af de nye Dura Ace pedaler, som for første gange i 20-30 år, bruger en anden klampe end tidligere generationer af Shimano pedaler. Der en historie om det her: https://www.bikeradar.com/news/new-shimano-road-bike-pedals-2026-paris-roubaix

Men enig - lyder som lidt af en blunder at det kan ske, selvom det næppe har været planen at Philipsen skulle bytte cykel med MvDP i tilfælde af uheld. Til gengæld køligt af Del Grosso at skifte forhjul, selvom han nok er lettere end MvDP og derfor havde for lavt dæktryk, så han punkterede igen i løbet af et par hundrede meter.

Fra sofaen,
Virkede det til at UAE tog relativ lang tid med at sende, hjaelpere ned til Pogi, som I naevner overfor, det saa dumt ud med baade "klamperne", stoerelsen og ikke mindst taktisk - Jasper-disaster var vel en reel outsider, skulle han sidde med hjem til velodromen, den eneste cykel som MVDP ikke skulle have.
I det hele taget, saa virker loebet ofte kaotisk fra TVet, specielt omkring og efter Arenberg, og det er sikkert mindst ligesaa kaotisk omkirng holdende, hvem sendes hvorhen osv osv.
Der er en dejlig video paa instagrammen, fra et telt i Belgien antager jeg, hvor der jubles som vinder der en vigtig kamp paa fodboldbanen.
Wout har virkelig haft meget uheld i loebet af aarene, jeg var oprigtig glad for at han vandt.
Havde Pogi vundet, kunne han vel reelt have snuppet 5 momumenter, plus strade Bianchi TDF og Vueltaen i sammen saeson, nu mon han komme tilbage naeste aar.
Det er vist ikke siden Hinault at en TDF contender oprigtigt forsoeger at vinde brostenen, selvom han deler vandeene herinde saa synes jeg han giver meget til loebet.

Latest posts

Back