New posts

Kamptråd Mesterskabsspillet 2026: FCM - AGF, mandag d. 20.4. kl. 19.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 111
  • Views Views: Views 6K
Added to Calendar: 20-04-26

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    58
  • This poll will close: .
Kamptråd Mesterskabsspillet 2026: FCM - AGF, mandag d. 20.4. kl. 19.00
De tabte på xG, men det var jo kun pga deres kollaps i de sidste 15 minutter. Der var jo ingen af os, der troede på, at SønderjyskE ville få noget med derfra, da der var spillet 75 minutter.. Brøndby-kampen ser jo også tæt ud på xG, men det var jo også kun fordi, at de får et rødt kort, og Brøndby får et straffe. I 80% af tiden har de jo egentlig set ganske fornuftige ud i deres kampe.

De har været inde i en periode med ret meget stolpe ud ift udnyttelse af chancerne. Til gengæld ligner det, at de har fået lidt medvind ift dommerkendelser..
Med alt respekt, saa kan vi vel ikke justere XG i forhold til kampbilledet, jeg synes ikke det giver mening at sige at deres XG var fint, indtil minut 75 - qua reducering, rodt kort osv.
Det maa vaere hele kampens XG og faktisk helst saadan en rullende XG som @Martinstranger laver til os efter hver runde.
Jeg vil godt give dig, at returkampen i pokalen var vi meget presset i bund i forste halveg og ret heldige ikke at faa et maal imod, jeg frygter et tilsvarende kampbilede med deres kamikaze-pres.
Kan vi loese det og spille vores spil kan jeg godt se en deler i Herning.

Altså ift seneste kamp i pokalen, så er de eneste reelle ændringer nok, at de bytter Billing, Bravo og Brumado for Castillo, Byskov og Cho. Det synes jeg ik på papiret ligner en gigantisk svækkelse. Det er vel reelt kun Billing, der virkelig er et stort tab.

Ift. seneste kamp i pokalen, så vil FCMs ændringer være, at de starter uden Mbabu, uden Bravo, uden Billing og uden Brumado. Det er fire spillere fra deres opstilling til den kamp. Hertil mangler de Ousmane Diao, som har været stamspiller siden runde 13.

Billing er en gigantisk svækkelse at mangle. Han er ubetinget den klart bedste fodboldspiller i Superligaen. Mbabu plejer at have ubehageligt godt styr på Links, det bliver en kæmpe styrke for AGF, at Links nu forventeligt skal spille over for Osorio. Brumado er som jeg forstår det på FCM fans en væsentlig bedre fodboldspiller en Cho og var instrumental som opspilsstation i den seneste kamp mod AGF.

Castillo er på vej tilbage fra en mindre skade. Byskov udgik fra træning inden Brøndbykampen. Osorio ligeså. Jeg tænker også, de savner Diao og Bravo. De har ingen indskiftningsmuligheder på 9eren.

Det er altså et stærkt svækket FCM, vi skal møde. Det bliver stadig svært, men det er langt fra det hold, vi mødte i pokalturneringen.

Ret skal være ret, vi er også svækkede. Men forskellen er, at alle vi kan stille med præcise det samme hold, som lige har splittet FCN ad.

Altså, første kamp i grundspillet er vi jo heldige med, at Krogh misser et gigantisk straffe til dem. FCM får også annulleret et mål i overtiden for en smal offside fanget af VAR.

Og har vi allerede glemt, at vi blev totalt udspillet i de første 45 minutter i pokalkampen? Vi kunne have været bagud 3-0.
Altså den kamp, hvor vi reelt kørte FCM ud på røv og albuer og de svineheldigt slap fra Århus med et point?
Den kamp, hvor vi spillede i overtal i en time, men allerede i den første halve time havde domineret stort?

Denne her:

Jeg har lige genset højdepunkterne (hold kæft, hvor har vi mange chancer, og hvor er Paddys straffe elendigt eksekveret) og kan ikke få øje på et "gigantisk straffe" til dem. Er det Kahls skuldertackling du tænker på? Den er helt ren og skal aldrig give straffe.

Jeg havde faktisk glemt HVOR dominerende vi var i den kamp. Jeg har til gengæld ikke glemt, at det var efter den, jeg første gang tænkte, at det kunne blive en ret god sæson, hvis dét var niveauet...

Jeg er til gengæld helt med på, at de sad tungt på os i første halveg af pokalsemifinalen. Men vi har spillet 8 halvege mod dem indtil nu, og de har altså kun domineret den ene. Vi har domineret mindst to og resten har været ret lige.

FCM er imidlertid mere end bøvlede at spille mod i Herning, så et nederlag er særdeles muligt og uafgjort er altid godkendt. Det sagt, så er det vist længe siden, vi har haft så megen grund til optimisme forud for en tur til Vestjylland...

Jeg ved ik, om jeg er enig i, at vi er et bedre sted. Pointmæssigt, 100% og også ift skader/karantæner. Selvom de er presset på bredden, så har de vel stadig en stærkere bredde end os. Offensivt har de stadig Simsir, Osorio, Gogorza, Cho og Franculino. Defensivt kan de stadig stille i stærkeste opstilling, selvom Diao er i karantæne. Det er kun midtbanen, der kan blive en udfordring for dem, men Byskov og Castillo er jo stadig en solid midtbane.

FCM har smidt point, men de har jo egentlig spillet udmærket. De var bedst mod FCN og VFF og skulle jo på underliggende parametre have haft 6 point i de kampe. Det lignede også en stensikker fortjent sejr mod Sønderjyske, inden de så faldt sammen i de sidste 15 minutter. De var også bedst mod Brøndby i en virkelig uskøn kamp.

Jeg synes, vi har haltet med spillet i en del tid nu, og FCN er vel den eneste undtagelse i de sidste mange kampe.

Og vi har ik slået dem i hvad.. 14-15 kampe? Jeg vil være meget godt tilfreds med en uafgjort.
Jeg kan sagtens følge dine pointer omkring, at FCM burde/kunne have haft flere point, men ret beset kan du jo lave de samme argumenter for os, så jeg synes, at analysen er lidt selektiv. I mesterskabsspillet kunne vi nemt have slået både SønderjyskE (skud på stolpen ved 1-0 og sen udligning) og FCN (masser af forspildte muligheder). I Viborg-kampen var vi dårlige i første halvleg, men vi ender med at "vinde" klart på xG, så jeg synes, at det er en stramning at sige, at spillet har haltet - i hvert fald ikke nok til, at vi ikke sagtens kunne have haft flere point. Reelt er Brøndby-kampen den eneste, hvor man vil få svært ved at argumentere for, at vi ikke "burde" have vundet. Så for mig er vi et fint sted.

Mit indtryk af FCM er, at deres vanlige dominerende udtryk ikke er der lige nu - selvom de selvfølgelig stadig har masser af kvalitetsspillere og kan vinde kampe alligevel. Det lader ikke til, at de har energien til at trykke modstandere over en hel kamp, som de kunne i starten af foråret, og det skyldes umiddelbart skader og træthed. Landskampspausen hjalp dem ikke på skadesfronten, og de har flere spillere, der enten er ude med skade eller ikke i form/flow. Midtbanen fra start bliver formentlig Byskov (ikke normal starter og spiller sjældent fuld tid) og Castillo (lige kommet tilbage fra skade og har ikke spillet 90+ siden deres retur mod Forest i EL). De har ikke alternativer til dem uden at spille nogen ude af position, og Diao, som ellers har været brugt på midten, er også ude med karantæne. Det er en stor udfordring for dem i forhold til deres fysiske, aggressive tryk og meget lovende for os, når man tænker på, hvor meget fokus de havde på at tage Arnstad og Bech ud i de to pokalkampe. De gjorde det med succes i de to kampe, men det bliver svært for dem på mandag, tror jeg. De er nøglen til vores offensive spil, og de har umiddelbart gode betingelser for at få plads - hvis ikke i starten af kampen, så i takt med, at FCM bliver trætte.

En anden ting: I grundspilskampen i Herning spillede Links en rigtig stærk første halvleg overfor en meget offensiv og fremadrettet Osorio, der gav plads bagtil. De fiksede problemet ved at skifte Mbabu, der næsten altid har godt fat i Links, ind i stedet i pausen. Det kan de ikke på mandag, fordi han også har karantæne. Så samlet set er der flere af de ting, som de er lykkedes med mod os, der bliver meget svære for dem at gentage på mandag. Derfor tror jeg, at vi har en god mulighed for at sætte os på kampen.

De tabte på xG, men det var jo kun pga deres kollaps i de sidste 15 minutter. Der var jo ingen af os, der troede på, at SønderjyskE ville få noget med derfra, da der var spillet 75 minutter.. Brøndby-kampen ser jo også tæt ud på xG, men det var jo også kun fordi, at de får et rødt kort, og Brøndby får et straffe. I 80% af tiden har de jo egentlig set ganske fornuftige ud i deres kampe.

De har været inde i en periode med ret meget stolpe ud ift udnyttelse af chancerne. Til gengæld ligner det, at de har fået lidt medvind ift dommerkendelser..
Uanset om man måler vores styrke på den rigtige stilling eller efter table of justice (xG), så er vi bedst. Det er den faktuelle del.

Den mere subjektive del er, at jeg faktisk ikke er enig i fortællingen om, at vi har været det bedste hold, mens FCM har haft de bedste individualister. At de nærmest på alle pladser er bedre end os. Der er flere af vores spillere, jeg ville tage med på et all star hold for sæsonen, fordi de slet og ret har været gode individuelt.

Det er indiskutabelt vi indtil videre har været det bedste hold i sæson, både når vi ser på stillingen (ty, captain obvious) men også på underliggende parametre.
Når vi snakker indbyrde opgør mod FCM, er billedet lidt mere mudret.

Vi var klart bedste i runde 3 men spillede også i overtal i en times tid mens vi også var bedst i den første ude kamp. Til gengæld var det fortjent, FCM slog os ud i pokalen.

Når alt det er sagt, bliver det noget helt andet på mandag. Et mesterskab er på spil og her har FCM massiv erfaring modsat os men til gengæld har de mange ude og flere spillere ser slidte ud.
Jeg synes ikke, de forrige kampe kan bruges til ret meget til at forudsige resultatet på mandag.

Jeg kan sagtens følge dine pointer omkring, at FCM burde/kunne have haft flere point, men ret beset kan du jo lave de samme argumenter for os, så jeg synes, at analysen er lidt selektiv. I mesterskabsspillet kunne vi nemt have slået både SønderjyskE (skud på stolpen ved 1-0 og sen udligning) og FCN (masser af forspildte muligheder). I Viborg-kampen var vi dårlige i første halvleg, men vi ender med at "vinde" klart på xG, så jeg synes, at det er en stramning at sige, at spillet har haltet - i hvert fald ikke nok til, at vi ikke sagtens kunne have haft flere point. Reelt er Brøndby-kampen den eneste, hvor man vil få svært ved at argumentere for, at vi ikke "burde" have vundet. Så for mig er vi et fint sted.

Mit indtryk af FCM er, at deres vanlige dominerende udtryk ikke er der lige nu - selvom de selvfølgelig stadig har masser af kvalitetsspillere og kan vinde kampe alligevel. Det lader ikke til, at de har energien til at trykke modstandere over en hel kamp, som de kunne i starten af foråret, og det skyldes umiddelbart skader og træthed. Landskampspausen hjalp dem ikke på skadesfronten, og de har flere spillere, der enten er ude med skade eller ikke i form/flow. Midtbanen fra start bliver formentlig Byskov (ikke normal starter og spiller sjældent fuld tid) og Castillo (lige kommet tilbage fra skade og har ikke spillet 90+ siden deres retur mod Forest i EL). De har ikke alternativer til dem uden at spille nogen ude af position, og Diao, som ellers har været brugt på midten, er også ude med karantæne. Det er en stor udfordring for dem i forhold til deres fysiske, aggressive tryk og meget lovende for os, når man tænker på, hvor meget fokus de havde på at tage Arnstad og Bech ud i de to pokalkampe. De gjorde det med succes i de to kampe, men det bliver svært for dem på mandag, tror jeg. De er nøglen til vores offensive spil, og de har umiddelbart gode betingelser for at få plads - hvis ikke i starten af kampen, så i takt med, at FCM bliver trætte.

En anden ting: I grundspilskampen i Herning spillede Links en rigtig stærk første halvleg overfor en meget offensiv og fremadrettet Osorio, der gav plads bagtil. De fiksede problemet ved at skifte Mbabu, der næsten altid har godt fat i Links, ind i stedet i pausen. Det kan de ikke på mandag, fordi han også har karantæne. Så samlet set er der flere af de ting, som de er lykkedes med mod os, der bliver meget svære for dem at gentage på mandag. Derfor tror jeg, at vi har en god mulighed for at sætte os på kampen.
Jeg har kun været imponeret over vores kampe mod OB, FCN og så 2. halvleg mod Viborg.

Jeg synes, vi spillemæssigt var væsentligt bedre i efteråret, og jeg sidder mere med en fornemmelse af, at vi er foran pga stolpe ud for fcm, end det egentlig er fordi, vi har spillet godt. I efteråret synes jeg, vi spillede som det bedste hold.

Og FCM har ganske vist nok tabt lidt af deres dominans, men jeg synes, det bliver farvet meget af deres resultater.

De dominerede jo heller ik i samtlige 90 minutter af deres tidligere kampe. Der var de bare dygtige til at omsætte deres dominans til 2-3 mål og så lukke kampene. De gør vel egentlig meget det samme, men nu får de bare ikke lukket dem. Her er deres sidste 3-4 kampe jo perfekte eksempler.

Jeg har en bedre fornemmelse til kampen på mandag, end fx til kampen i efteråret, men jeg ser dem stadig som klare favoritter til at få 3 point. Det er også det, bookmakerne siger..

Det er indiskutabelt vi indtil videre har været det bedste hold i sæson, både når vi ser på stillingen (ty, captain obvious) men også på underliggende parametre.
Når vi snakker indbyrde opgør mod FCM, er billedet lidt mere mudret.

Vi var klart bedste i runde 3 men spillede også i overtal i en times tid mens vi også var bedst i den første ude kamp. Til gengæld var det fortjent, FCM slog os ud i pokalen.

Når alt det er sagt, bliver det noget helt andet på mandag. Et mesterskab er på spil og her har FCM massiv erfaring modsat os men til gengæld har de mange ude og flere spillere ser slidte ud.
Jeg synes ikke, de forrige kampe kan bruges til ret meget til at forudsige resultatet på mandag.
Jeg er mest usikker / spændt på kampbilledet.

FCM kan ik slå os på fysik med de spillere, de har til rådighed. Det må alt andet lige tvinge dem til at spille mere bold langs jorden. Det vil jeg umiddelbart se som en fordel for os, men i de tidligere kampe har vi jo netop vist, at vi godt kunne matche dem fysisk.

Hvis bagkæden ik er afstemt, så bliver vi udfordret. Det var den udfordring Brøndby havde i 1. halvleg i søndags. En Simsir, Gogorza, Osorio og Castillo, der får god plads på omstillinger kan godt blive meget farligt.

Jeg tror, vi kan lære meget af det, de andre hold har haft succes med, når de har været i Herning. FCN, BIF og SønderjyskE har alle for nylig haft stor succes med at stå meget defensivt. Så har FCM’s offensiv haft flere problemer, og de bliver hurtigt frustrerede.

Et lille indskud: Ifølge FotMob er de fire kampe hidtil denne sæson samlet endt på xG med 4,52 xG til AGF mod 3,55 til FCM.

En del skyldes AGF-dominansen i den første hjemmekamp, hvor man var i overtal og brændte straffe, men selv bortset fra den kamp er det jo ikke fordi, at FCM har kørt AGF fuldstændigt over. De har nok generelt været det bedste hold, men det bedste hold i tætte kampe - hvad tre uafgjorte og en etmålssejr også vidner om.

Med FCM helt nede i 2,10 vurderes de som det bedre mandskab – Det har jeg svært ved at forstå. På grund kvalitet er det helt klart bedre, men på nuværende tidspunkt har de flere nøglespillere ude med karantæner og skader og deres spil har været nedadgående i flere uger.

AGF har heller ikke været prangende i alle deres kampe, men senest mod FCN var de suveræne og havde i den grad fortjent alle tre point, mod et ellers stærkt FCN mandskab.

Som nævnt har FCM en hel del spillere ude. Det drejer sig specielt om Billing og Brumado, som er skadet, mens Diao, Bravo og Mbabu har karantæne. Især de fire første normalt være en del af de startende 11. Derudover kan det også nævnes at Castillo er på vej tilbage fra hans skade, mens Franculino er det samme og i den grad ikke har set fit ud i hans indhop.

AGF mangler formentlig stadig Carstensen, men kan ellers stille med det sædvanlige 11.

AGF har været favoritter i nærmest samtlige af deres kampe og modstanderen har haft stor respekt for Aarhusianerne. Her får vi et kampbillede, hvor begge hold vil kæmpe mere for at dominere spillet og hvor der vil være markant mere plads til at spille direkte og til at udnytte bagrummet. Noget AGF har spillerne til at udnytte med især Links og Emmery på kanterne.

Jeg synes ikke FCM kan bære denne favoritværdighed, selvom de selvfølgelig er favoritter på eget græs. Jeg har svært ved at se andet end endnu en tæt og intens kamp mellem de to, hvor vi her får 2 af 3 tegn til en favorabel pris. FCM vil formentlig gå hårdt efter sejren, men det er ikke umuligt at de også vil acceptere det ene point i den forfatning de er i. 5 point er meget at hente, men ikke umuligt . Taber FCM er det forbi for dem, så det kan også være en tanke der ligger i baghovedet.

Med FCM helt nede i 2,10 vurderes de som det bedre mandskab – Det har jeg svært ved at forstå. På grund kvalitet er det helt klart bedre, men på nuværende tidspunkt har de flere nøglespillere ude med karantæner og skader og deres spil har været nedadgående i flere uger.
Det er et markant højere odds end både i pokalen (1.96) og i ligaen tilbage i November (1.71). Men jeg har svært ved at se hvorfor det skulle være højere når AGF ikke har slået Herning i de 12 seneste forsøg

Det er et markant højere odds end både i pokalen (1.96) og i ligaen tilbage i November (1.71). Men jeg har svært ved at se hvorfor det skulle være højere når AGF ikke har slået Herning i de 12 seneste forsøg

Fordi det ikke handler om hvem der er bedst kun - men også at et X er et vanvittigt godt resultat for AGF. Så selvom vi måske gerne vil angribe kampen og vinde - så kigger oddssætterne jo bl.a. på at AGF nærmest aldrig taber, men at man har X'et de sidste to gange i Herning mm - og vil tage jublende lykkelige hjem med X.

Latest posts

Back