New posts

Kamptråd Kamptråd 25/26: Fredericia - AGF, søndag d. 15.2. kl. 14.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 316
  • Views Views: Views 13K
Added to Calendar: 15-02-26

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    43
  • Poll closed .
Kamptråd Kamptråd 25/26: Fredericia - AGF, søndag d. 15.2. kl. 14.00
Altså, der er 12 point ned til nr. 3, og dem der ligger nr. 3 er pt ligaens ringeste hold.

Pokalen ser voldsomt svær ud nu, men alt under sølv vil være en katastrofe med det udgangspunkt, vi har.
Ja og så kan vi håbe FCM vinder The Double, så andenpladsen giver EL

Det ser lettere ud end ventet at kunne komme ud af sæsonen med sølv, så det er mest et spørgsmål om, hvor længe man kan være med i guldkampen.

Og derfor paradoksalt - at klubbens bedste placering i 30 år kan ende i en skuffelse når man fører med 12 point 12 kampe igen ned til 3.pladsen. For selvfølgelig vil sølv føles skuffende set herfra.

Men måden vi opnår den på - må vi se på. Og selvfølgelig vil bedste sæson i 30 år ikke være en skuffende præstation samlet set.

Nu ser vi.

Og derfor paradoksalt - at klubbens bedste placering i 30 år kan ende i en skuffelse når man fører med 12 point 12 kampe igen ned til 3.pladsen. For selvfølgelig vil sølv føles skuffende set herfra.

Men måden vi opnår den på - må vi se på. Og selvfølgelig vil bedste sæson i 30 år ikke være en skuffende præstation samlet set.

Nu ser vi.
Vi er stadig kun 62% gennem sæsonen.

Fører vi efter 28 runder og er med fremme til de sidste, så vil det selvfølgelig være en stor skuffelse. Men hvis vi vi bliver sat allerede efter et par runder i slutspillet - hvilket jo er en mulighed - så vil skuffelsen nok ik være enorm fra min side.

Så målene skal komme andre steder fra, men det sagt så ville det være rart hvis vores 9er kunne andet end forsvare defensive dødbold
Ser man bort fra, at Mortensen har virket lidt tung i spillet uden for felterne, så er det stadig ham, som har lavet klart højst xg blandt alle AGF-spillere i de to kampe mod OB og Fredericia. I begge kampe har han en afslutning, som kun bliver afvist pga en kæmperedning. Fortællingen om Mortensen i den første uge af Superligaen 2026 kunne let have været en anden (om end der også er nogle som synes Mortensen er pivringe, selv når han bliver topscorer).

Paddys problem er at når han ikke scorer så må man også erkende, at han ikke bidrager ret meget til offensiven.

Og redningen mod OB vil jeg snarere kalde en klumpet afslutning som han ikke rigtig får træf på, men hvor bolden på en eller anden måde rammer ham så den går mod mål
Paddy bidrager måske mest som afslutter til offensiven, men efter min mening bidrager han til gengæld rigtig meget til defensiven. Særligt tydeligt på de defensive dødbolde, men også i presset, hvor han både deltager og dirigerer.

Ser man bort fra, at Mortensen har virket lidt tung i spillet uden for felterne, så er det stadig ham, som har lavet klart højst xg blandt alle AGF-spillere i de to kampe mod OB og Fredericia. I begge kampe har han en afslutning, som kun bliver afvist pga en kæmperedning. Fortællingen om Mortensen i den første uge af Superligaen 2026 kunne let have været en anden (om end der også er nogle som synes Mortensen er pivringe, selv når han bliver topscorer).
Ved ikke om jeg er blandt dem der adresseres - næppe ift PM-bashing, men måske ift at være kritisk. Jeg reagerer alligevel når indlægget berører nogle centrale punkter.

Jeg var Mortensen-fortaler for et år siden. Jeg havde dog troet man ville tage afsked i sommers - med købet af en ny, dygtig angriber og en topscorertitel i bagagen - og har det stadig som mest sandsynlige løsning til sommer.

PM har sine spidskompetencer, og når AGF kan styre spillet og få bolde i feltet, er han stadig vigtig. Udfordringen er når spillet ikke flyder. Han kan ikke rigtigt bruges i en plan B.

PM er glimrende til det han er god til. Det er bare væsentlig mindre end hvad det har været. Historien kunne sagtens være en anden, hvis han scorede mod OB - jeg så ikke nogen vild redning i dag - og især hvis kvaliteten i indlæg, dødbolde og cutbacks havde været større.

Der er ikke mange muligheder for at ændre for AGF. Serra giver mere spil udenfor boksen, men lidt svagere spil i boksen. Bech og Arnstad kan ikke varieres, det er niveautab. Man kan variere på wb ved at sætte Emmery ind for Carstensen, men er det ikke ca dét? Det er ikke PMs skyld, men han bliver en del af det fastlåste udtryk

Nu ser vi.

Jeg har svært ved at blive skuffet over sølv. FCM som dansk mester har længe været det mest logiske. Det vil ikke være skuffende men det forventelige.

FCM har været kæmpe favoritter i lang tid. De har langt bedre forudsætninger end AGF for at vinde det mesterskab.

Når det så er sagt er intet afgjort endnu og man skal passe på med at lægge for meget i denne rundes resultater.

Paddy bidrager måske mest som afslutter til offensiven, men efter min mening bidrager han til gengæld rigtig meget til defensiven. Særligt tydeligt på de defensive dødbolde, men og i presset, hvor han både deltager og dirigerer.
Det er rigtigt og han er god til det, det er bare ikke optimalt, at presspillet næsten er det eneste, som vores angriber kan bidrage med.

Med en ordentlig dommerpræstation var både Crone og Winther blevet udvist i dag. Crone laver en saks og straffe uden at få gult og få senere gult igen. Han stopper senere en omstilling for at give et gult kort til den forkerte spiller i stedt for Winther som skulle have haft rødt. De slipper for billigt når dommeren ikke stopper det.

PM havde en afslutning hvor han får sat hovedet på mellem to forsvarere og dirigeret over mod siden af målet, men desværre udenom stolpen. Det er selvfølgelig ikke så meget ved når han ikke scorer, men jeg tror heller ikke der er andre på holdet der kunne lave den afslutning. Det er klart at i de kampe hvor vi ikke rigtig får ham sat op mangler der ofte lidt i andre aspekter af spillet. Jeg ville stadig gerne have haft den angriber der skal tage over til sommer spillet lidt ind her i foråret, men mht PM, kan jeg også stadig se en fin rolle som en man kan sætte ind for at lave et mål den sidste halve time mod lidt mere trætte modstandere.

Latest posts

Back