Jamen det må du/i gerne gøre til et spørgsmål om opdragelse, den havde jeg også regnet med at se. Jeg synes jo som udgangspunkt ikke det er uopdragent at stå ved og give udtryk for sine værdier når man føler sig trådt på. Det er nu engang sådan at offentlige personer ikke altid kan bestemme hvornår de er den offentlige person og hvornår de bare er Lars, Helle eller Jens. Det gælder ikke kun for fodboldspillere. Når de færdes i det offentlige rum skal de som regel stå til mål for deres handlinger som den offentlige person. Det er noget de må tage med (de bliver som regel godt betalt for det).
Jeg har engang kaldt Inger Støjberg en racistisk skrigeskinke da hun gik forbi mig udenfor et værtshus. Det står jeg gerne ved, og jeg ser grundlæggende ikke de to situationer som værende ret forskellige. Det er i hvert fald min holdning, men det kan vi sikkert også være uenige om
Jeg er for så vidt enig i, at man som offentlig person giver afkald på den anonymitet vi andre nyder hver dag. På godt og ondt - nogle gange er det nok lidt nemmere at få et bord på en restaurant, eller det er lidt nemmere at få billetter til en fodboldkamp eller koncert, som i princippet er udsolgt.
Andre gange bliver man genkendt af mennesker, som af den ene eller den anden grund har et antipati mod dig, og det medfører kommentarer.
Men derfra og så til at kalde en politiker for en racistisk skrigeskinke, eller råbe grimme ting efter Jens Stage på gaden (ved jeg godt du ikke har gjort, men du skriver, at du ikke kan udelukke at gøre det, hvis du møder ham), synes jeg bare, der er meget langt. De er stadig først og fremmest mennesker og har ret til at være i fred. Bare fordi de er politikere/fodboldspillere/musikere/skuespillere, har man ingen ret til at antaste dem.
Erklær dig bare uenig med dem, det er super. Men gør det da sobert. Hvis jeg møder MEM eller Stage, vil jeg jo nok fortælle dem, at jeg var ked af at se dem smutte, og at jeg ønsker dem al sportslig modgang (for MEM, så længe han er dér). Det vil blive serveret med et glimt i øjet.
Møder jeg Støjberg, vil hun få at vide, at jeg finder hendes politik modbydelig, samfundsundergravende og som en del af problemet, ikke af løsningen.
Som et lille PS: At kalde Støjberg en racistisk skrigeskinke er jo så i øvrigt sexisme - med mindre du også ville kalde Messerschmidt en skrigeskinke? Vil du IKKE det, er skrigeskinke et nedladende udtryk om kvinder med stærke meninger og altså sexisme, hvilket gør dig præcis lige så fordomsfuld, som du anklager Støjberg for at være, blot på nogle marginalt andre parametre.
Undskyld for at køre tråden lidt af sporet, jeg kunne ikke sidde den der bodegalogik overhørig.