Det bliver langt, men jeg synes det er en voldsomt interessant problemstilling - tak for gnisten til mit tændrør.

.
Jeg husker en debat om seertal for mange år siden, hvor Exo var ude i at demografisk kunne Næstved være lige så god provins som jyske byer og pga dovenskab ift dem der foretager målingerne kan det medføre en overvurdering af seertallene til FCK og BIF-kampe ift jyske kampe. Jeg tror ikke jeg køber den, men tankeeksperimentet er godt.
Når det kommer til xG er jeg ikke konspirstionsteoretiker eller synderligt skeptisk. Der er med god sandsynlighed nok data til at beregne generiske sandsynligheder baseret på relevante parametre. Det kan helt sikkert raffineres, men den xG Paddys afslutning, eller Carstensens to hovedstød får, har jeg ikke grund til at tvivle på.
Udfordringen er stadig, at det er en relativt præcis måling af ét aspekt, der er blindt for alle situationer hvor der ikke afsluttes.
Ift Ellenusserens afslutning mangler de måske balanceelementet. Hvis han var så hårdt presset at han faldt iden at afslutte, ville det give 0,0% i så fald er det også retvisende, fordi han kan tolkes at være så godt håndteret af forsvaret, at der ikke var en reel chance.
Bechs mål til 1-0 mod Randers er også interessant. Der er sikkert en fin xG på afslutningen. Men situationen hvor Dammers har bolden under kontrol vil være en meget lidt farlig situation. Hvordan bager man det ind i et kampbillede?
2-0 målet er meget imponerende og mit bud er 3 af 5 afslutninger ender øverst på tribunen, så det har måske en lavere xG end mange umiddelbart tror. Til gengæld vil Bejmos hjørnespark i de fleste tilfælde ikke nå frem, fordi et rigtigt fodboldhold vil prøve noget så eksotisk som at dække op og afvise den slags bolde.
BIFs forgæves 1-1 scoring havde med stor sandsynlighed en høj xG. Men Tobias Wing kan med nogen ret være utilfreds med bolden ikke cleares før den kommer gennem feltet. Og hans holdkammerater kan med endnu større ret ønske sig at han rent faktisk passer sine defensive opgaver, så der ikke opstår nogen xG-situation.
FCK har underperformet ift forventede points. Det nævner Corlu i gennemgangen af runden. Men er det ikke i høj grad fordi de har opsøgt Wahlstedts polske halvbror og givet ham en dyr målmandskontrakt? Og fordi deres stjernestatus fra Dortmund har afsluttet spagfærdigt?
Assad bruger det til at sige deres spil har været bedre end pointhøsten indikerer. Måske er det rigtigt. Men det kan også være man konsekvent kommer i dårlige situationer, både ofensivt og defensivt.
AGF i foråret under Uwe. Var de ikke 'uheldige' jf 'table of Justine?'. Jeg oplevede et hold der stadig fungerede organisatorisk og - under store anstrengelser- kunne etablere noget spil. Men fraværet af Kahl og Links gjorde for meget skade og de løb konsekvent ind i at selv små chancer imod blev meget farlige.
Hvad er fortolkningen af det?
- God struktur, men for lav individuel kvalitet?
- tilsyneladende god struktur, men systematiske svigt (=dårlig struktur)