New posts

Stats for 2025/2026 sæsonen

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 407
  • Views Views: Views 22K
Stats for 2025/2026 sæsonen
Det er jo fint med alt der der med to ting er vigtige

- Som nogle skriver kan hold have spillet sig frem til mange lige ved og næsten situationer, hvor fx. en angriber lige netop ikke får foden på et fladt indlæg. Kæmpe chance/mulighed der ikke giver noget xG
- Hold der kommer tidligt foran kommer ofte til færre afslutninger i resten af kampen end hold der er bagud. Når FCK fx. kommer bagud er de nødt til at investere offensivt og kommer til afslutninger der giver xG - det kan give et skævt billede af den enkelte kamp.
Men over tid, som @Martinstranger saa fint ligger op, giver XP & XG et overordnet billede som kan vaere meningsfuldt uden at det bliver en absolut sandhed.
Det er vle ogsaa plausiblet at Data, som vaerktoj bliver endnu mere forfinet de kommende aar.

Men over tid, som @Martinstranger saa fint ligger op, giver XP & XG et overordnet billede som kan vaere meningsfuldt uden at det bliver en absolut sandhed.
Det er vle ogsaa plausiblet at Data, som vaerktoj bliver endnu mere forfinet de kommende aar.
Det er i hvert fald oldnordisk at forkaste den slags, selvom Trump prøver at gøre den tilgang great again

Endelig kan man jo overveje, om en fodboldkamp reelt lader sig beskrive ret godt matematisk. Jeg synes der bliver gjort gode forsøg, men der bliver generelt konkluderet lidt for meget og detaljeret på tallene.

Jeg læste for lang tid siden et interview med Klopp - har vist nævnt det før - hvor han bl.a var inde på datas større og større betydning og her fortalte han om en samtale, han havde med en person som levende fortalte om en Dortmund kamp og i detaljer kunne fortælle om kampens udvikling. Klopp var svært begejstret for manden havde egentlig ikke forstand på fodbold endsige fodboldfan. Det viste sig, hans analyse af kampen udelukkende var baseret på data, han havde indsamlet om kampen.

Det irriterer mig grænseløst, jeg ikke kan finde artiklen for den var øjenåbner i forhold til hvor betydningsfuld data er blevet i moderne fodbold.

Jeg læste for lang tid siden et interview med Klopp - har vist nævnt det før - hvor han bl.a var inde på datas større og større betydning og her fortalte han om en samtale, han havde med en person som levende fortalte om en Dortmund kamp og i detaljer kunne fortælle om kampens udvikling. Klopp var svært begejstret for manden havde egentlig ikke forstand på fodbold endsige fodboldfan. Det viste sig, hans analyse af kampen udelukkende var baseret på data, han havde indsamlet om kampen.

Det irriterer mig grænseløst, jeg ikke kan finde artiklen for den var øjenåbner i forhold til hvor betydningsfuld data er blevet i moderne fodbold.
Data kan efterhånden sige rigtigt meget om hvad der sker i en kamp - og hvor det sker. Det der mangler er dog hvorfor - det kræver stadig en fodboldkyndig analyse.

Men ingen tvivl om, at det er kæmpe værktøj i alt, hvad der sker omkring træning, scouting, taktik osv. Og nok også et felt som vil fortsætte med at udvikle sig i rasende fart efterhånden som AI gør sit indtog.

Jeg tror også på, at detaljerede data på spillerniveau kan give noget for trænere og scouts. Jeg er egentlig ikke i tvivl om, at modellerne nok skal få beskrevet de forsøg på mål der har været i stor detaljeringsgrad. Det er egentlig mere alt det som modellerne ikke beskriver, som dermed bliver reduceret til et stort matematisk 0, som jeg opfatter som problemet. Men så kan man så selvfølgelig sige, at det jo også er aktioner som ikke har tilført nogen værdi og det derfor er ok. Men det er i hvert fald det, som gør at øjetesten ofte kommer ud med et andet resultat. Og trænerne har vel i øvrigt også selv øjne.

En smule off-topic, så var jeg ret vild med at JP i interviewet i går omtale den "fejlkultur" der ofte er i fodbold, da han blev spurgt (og bekræftede) om holdet kunne blive bedre endnu. Han ser masser af fejl i kampene, men udover at rette de største fejl, så vil han hellere fokusere på det som fungerer godt og vise de gode eksempler fra kampene for spillerne, så de kan se hvor GODT de faktisk kan spille.

Data kan efterhånden sige rigtigt meget om hvad der sker i en kamp - og hvor det sker. Det der mangler er dog hvorfor - det kræver stadig en fodboldkyndig analyse.

Men ingen tvivl om, at det er kæmpe værktøj i alt, hvad der sker omkring træning, scouting, taktik osv. Og nok også et felt som vil fortsætte med at udvikle sig i rasende fart efterhånden som AI gør sit indtog.
Enig! Den aktuelle debat om Kahls niveau er sigende i den forbindelse. Hans afleveringspræcision er meget høj i gennemsnit - det er objektivt. Dét, som (gratis) stats typisk ikke viser, er, at han spiller forholdsvis mange vertikale afleveringer med stor risiko. Man fristes til at kalde dem "JP-bolde". De fører næsten aldrig til assists, og de er ofte ikke afleveringer ind i sidste tredjedel (to typiske gratis-stats man som fan kigger på) - men de bidrager i høj grad til at skabe farlige situationer. Det kan man let se med sine øjne.

Last edited:
Lidt excel nørderi fra morgenkaffen..

AGF har som bekendt 40 point efter 18 runder.

Et trist forår vil måske ligge på 1.0 point i snit (+14 p) - altså 54 point efter 32 kampe. Dette vil betyde bronze i 4 ud af de sidste 5 sæsoner. I 2023 havde sølvvinderne blot 55 point. I et svagt forår (1.0 snit) vil det være oplagt at både FCM og Brøndby vil overhale AGF - det kræver for dem et snit på bare 1.5. Men FCK skal øge sit snit til mesterlige 2.0 point for også at overhale AGF (jeg har ikke regnet på sandsynligheder med interne kampe).

Et pænt, uden at være prangende forår med 1.5 point vil ende med en slutscore på 61 point (21 point i forårets 14 kampe). 61 point har givet mindst bronze alle sæsoner, og også sølv 2 ud af 5 år. Faktisk ville det så også have givet guld i 2 ud af 5 år (2021 og 2023 ender med lave pointsnit, bl.a. pga en hviie sejr i runde 32).
Med et mellem forår vil FCM overhale AGF med et snit på 1,79 point - hvilket de har klaret i alle de sidste fem sæsoner. Men skal Brøndby også overhale AGF skal de øge til over 2,0 i snit - og det er ikke realistisk, når man ser på holdets nuværende niveau og pointsnit (1,7).

Et flot forår med 2.0 point i snit vil give 28 point mere, og altså ende på 68 point. Det ville give guld i alle år. i 2022 vinder FCK guld med 68 point som de højeste i de sidste 5 år, i 2022 får FCM 65 point. Skal FCM i denne sæson overhale AGF selvom vi får 2.0 point i snit, så skal FCM ligge på 2,29 point. Det er sket en gang de sidste fem år (FCK i 21-22 sæsonen), at et hold har nået dette niveau i slutfasen (AGF ligger lige nu med 2,22 point).

TL: DR:
Et dårligt forår giver bronze
Et mellem forår giver sølv
Et flot forår giver guld.

Jeg tænker det bliver relevant at genbesøge denne efter slutspillet er slut, og så kigge på hvad mesterskabsspillet isoleret.

Nedenfor: AGF er blå linier, FCM røde, Brøndby gule og FCK grønne. Horizontale linjer er gennemsnitligt pointtal for hhv guld, sølv og bronze de sidste 5 år.

1766390226824.webp

Lidt excel nørderi fra morgenkaffen..

AGF har som bekendt 40 point efter 18 runder.

Et trist forår vil måske ligge på 1.0 point i snit (+14 p) - altså 54 point efter 32 kampe. Dette vil bronze i 4 ud af de sidste 5 sæsoner. I 2023 havde sølv 55 point.
I et svagt forår (1.0 snit) vil det være oplagt at både FCM og Brøndby vil overhale AGF - det kræver for dem et snit på bare 1.5. Men FCK skal øge sit snit til mesterlige 2.0 point for også at overhale AGF (jeg har ikke regnet på sandsynligheder med interne kampe).

Et pænt, uden at være prangende forår med 1.5 point vil ende med en slutscore på 61 point (21 point i forårets 14 kampe). 61 point har givet mindst bronze alle sæsoner, og også sølv 2 ud af 5 år. Faktisk ville det så også have givet guld i 2 ud af 5 år (2021 og 2023 ender med lave pointsnit, bl.a. pga en hviie sejr i runde 32).
Med et mellem forår vil FCM overhale AGF med et snit på 1,79 point - hvilket de har klaret i alle de sidste fem sæsoner. Men skal Brøndby også overhale AGF skal de øge til over 2,0 i snit - og det er ikke realistisk,

Et flot forår med 2.0 point i snit vil give 28 point mere, og altså ende på 68 point. Det ville give guld i alle år. i 2022 vinder FCK guld med 68 point som de højeste i de sidste 5 år, i denne sæson får FCM 65 point.

TL: DR:
Et dårligt forår giver bronze
Et mellem forår giver sølv
Et flot forår giver guld.

Jeg tænker det bliver relevant at genbesøge denne efter slutspillet er slut, og så kigge på hvad mesterskabsspillet isoleret.

Nedenfor: AGF er blå linier, FCM røde, Brøndby gule og FCK grønne. Horizontale linjer er gennemsnitligt pointtal for hhv guld, sølv og bronze de sidste 5 år.

View attachment 5879
Hvad med Sønderjyske? De har da gjort det bedre i denne sæson end FCK? ;)

Her må jeg nok pege på bagvedliggende parametre - Sønderjyske har slet ikke spillet på niveau med en 4. plads i år, og virkeligheden vil ramme dem som en stramt rullet Nordschleswiger i bagdelen i mesterskabsspillet.
Jeg ved ikke om det er en god eller en dårlig ting at have dem med i mesterskabsspillet, vi har historisk altid været i stand til at slå SøE, men i denne sæson er de vores Randers - det hold vi har klaret os klart dårligst imod med kun 1 ud af 6 point.

Jeg ved ikke om det er en god eller en dårlig ting at have dem med i mesterskabsspillet, vi har historisk altid været i stand til at slå SøE, men i denne sæson er de vores Randers - det hold vi har klaret os klart dårligst imod med kun 1 ud af 6 point.
Vi slog dem i pokalen og i de to kampe i Superligaen var den første helt i starten hvor JP var ved at finde ud af hvem han skulle spille og hvordan, mens vi i den sidste spillede den ud af banen i første halvleg og skulle have ført med et par mål mere. Vi skal ikke kollapse ved et indkasseret mål, som det skete i den kamp, men det er heller ikke specielt sandsynligt at kampen ender på samme måde hvis vi kan spille en tilsvarende første halvleg.

Selvfølgelig kan vi stadig sætte point til mod SJF, det vil være tilfældet med alle hold i top-6, men jeg ser dem ikke som en større udfordring for os end for de andre hold i toppen.

Vi slog dem i pokalen og i de to kampe i Superligaen var den første helt i starten hvor JP var ved at finde ud af hvem han skulle spille og hvordan, mens vi i den sidste spillede den ud af banen i første halvleg og skulle have ført med et par mål mere. Vi skal ikke kollapse ved et indkasseret mål, som det skete i den kamp, men det er heller ikke specielt sandsynligt at kampen ender på samme måde hvis vi kan spille en tilsvarende første halvleg.

Selvfølgelig kan vi stadig sætte point til mod SJF, det vil være tilfældet med alle hold i top-6, men jeg ser dem ikke som en større udfordring for os end for de andre hold i toppen.
Herning har vist også haft lidt knas med Haderslev. Og KB lige så.

Med fare for at der går for meget psykoanalyse i den, har den enkelte fodboldkamp også sin egen interne logik. AGF skilte Synnejyske ad i første halvleg i et sådant omfang, at det er klassisk, at det kan give problemer, når overlegenheden ikke omsættes i et 'passende' antal mål. Både fordi der selvfølgelig bliver brugt en del kræfter på at smadre dem så meget, så længe, og fordi det giver modstanderen noget positivt at snakke om i pausen. Netop sønderjyderne er så solidt, mentalt afklaret og funktionelt et hold, at de virkelig gode til at udnytte sådan en gave.

Jeg er egentlig ikke sikker på, at AGF undervurderede dem. Især ikke fordi de jo faktisk har skabt problemer for os før. Mon ikke JP vil bruge en del tid på at overveje, hvordan vi få bedre fat i dem over en hel kamp, hvis de kommer med i top-6?

I forhold til dit scenario: Jeg tror ikke engang, de 'kloge' (eller klubben selv) ville gøre AGF til favoritter med en føring på syv point. Og mere end det er jo ret usandsynligt, så måske behøver vi ikke bekymre os? :p
I Leanders “Table of Justice” har Sønderjyske fået 10 point mere end de burde ifølge xG, så de har godt nok også haft tur i den, også i kampene imod AGF, hvor de tabte meget klart på xG. De har mere end dobbelt så mange “ufortjente” point som FCM, og burde ligge på 10’ende pladsen med 19 point i stedet for 4’er med 29!

Så mon ikke det udligner sig i løbet af sæsonen?

I Leanders “Table of Justice” har Sønderjyske fået 10 point mere end de burde ifølge xG, så de har godt nok også haft tur i den, også i kampene imod AGF, hvor de tabte meget klart på xG. De har mere end dobbelt så mange “ufortjente” point som FCM, og burde ligge på 10’ende pladsen med 19 point i stedet for 4’er med 29!

Så mon ikke det udligner sig i løbet af sæsonen?
der er nok noget i det med sønderjyske, men tror slet ikke det er så slemt som det ser ud på rå stats, deres spillestil og kamp program fortæller en lidt anden historie.
syntes heller ikke øjetesten fortæller om et hold der har fået så mange points for meget

der er nok noget i det med sønderjyske, men tror slet ikke det er så slemt som det ser ud på rå stats, deres spillestil og kamp program fortæller en lidt anden historie.
syntes heller ikke øjetesten fortæller om et hold der har fået så mange points for meget
Jeg snakkede lidt med Steffen Dam (ekspert på Mediano og scoutingchef i Sønderjyske) om det i går. Han siger at xG og xP tit viser forkert, hvis et hold har været dygtige til at komme foran tidligt i kampene, som f.eks. Sønderjyske og FCM har været i efteråret (derudover er der den relativt store svaghed ved xG, at f.eks. et farligt indlæg der lige præcis ikke fører til en afslutning tæller for 0, hvor det jo ret beset kan være en kæmpe chance). Ift. AGF sagde han i forlængelse af det, at det er så meget desto mere imponerende, at vi klarer os så godt på begge dele, selvom vi også er kommet tidligt foran i mange kampe, hvilket bare understregede, at vi har været det med afstand bedste hold i efteråret.

Han tjener i øvrigt også gode penge på det på betting, da oddssætterne og markedet vægter stats ret højt uden helt at forstå svaghederne ved dem. Så hvis man følger en liga tæt og kan gennemskue, hvorfor stats ser ud som de gør, er der gode penge at hente:)

Jeg snakkede lidt med Steffen Dam (ekspert på Mediano og scoutingchef i Sønderjyske) om det i går. Han siger at xG og xP tit viser forkert, hvis et hold har været dygtige til at komme foran tidligt i kampene, som f.eks. Sønderjyske og FCM har været i efteråret (derudover er der den relativt store svaghed ved xG, at f.eks. et farligt indlæg der lige præcis ikke fører til en afslutning tæller for 0, hvor det jo ret beset kan være en kæmpe chance). Ift. AGF sagde han i forlængelse af det, at det er så meget desto mere imponerende, at vi klarer os så godt på begge dele, selvom vi også er kommet tidligt foran i mange kampe, hvilket bare understregede, at vi har været det med afstand bedste hold i efteråret.

Han tjener i øvrigt også gode penge på det på betting, da oddssætterne og markedet vægter stats ret højt uden helt at forstå svaghederne ved dem. Så hvis man følger en liga tæt og kan gennemskue, hvorfor stats ser ud som de gør, er der gode penge at hente:)

Det giver i øvrigt ikke mening at kalde det “Table of Justice” - hvis man fx har en højere xG/xP end mål scoret/point fået kan det skyldes man er god til at skabe chancer men har meget dårlige afsluttere, og så er det fair nok at man ikke får så mange point. Det kan selvfølgelig også skyldes at man er uheldig.

Ja, det er den største fejl ved xG og xP.

Kommer man heldigt på 2-0 efter meget kort tid, så spilelr man den lidt mere rundt og modstandren jagter et resultat, og så ender man måske på noget der kunne minde om en uafgjort eller et nederlag endda, selvom man leverer noget der på banen er minde rom en sikker sejr.

Med fare for at der går for meget psykoanalyse i den, har den enkelte fodboldkamp også sin egen interne logik. AGF skilte Synnejyske ad i første halvleg i et sådant omfang, at det er klassisk, at det kan give problemer, når overlegenheden ikke omsættes i et 'passende' antal mål. Både fordi der selvfølgelig bliver brugt en del kræfter på at smadre dem så meget, så længe, og fordi det giver modstanderen noget positivt at snakke om i pausen. Netop sønderjyderne er så solidt, mentalt afklaret og funktionelt et hold, at de virkelig gode til at udnytte sådan en gave.

Jeg er egentlig ikke sikker på, at AGF undervurderede dem. Især ikke fordi de jo faktisk har skabt problemer for os før. Mon ikke JP vil bruge en del tid på at overveje, hvordan vi få bedre fat i dem over en hel kamp, hvis de kommer med i top-6?

I forhold til dit scenario: Jeg tror ikke engang, de 'kloge' (eller klubben selv) ville gøre AGF til favoritter med en føring på syv point. Og mere end det er jo ret usandsynligt, så måske behøver vi ikke bekymre os? :p
Jeg er heller ikke psykoanalytiker, men hæfter mig ved, at AGF ligger nummer et i Superligaen og har fire point ned, men endelig ikke må sige, at nu gælder det mesterskabet, mens Midtjylland er delt nummer et i det indledende gruppespil i Europa League og gerne fortæller, at de da går efter titlen.

Latest posts

Back