New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 22/23

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 96K
Transfervindue Transfervindue vinter 22/23
Er dette en transfertråd eller en reddittråd med sure teenagere der ikke fik en Iphone14 i gave?

Truppen er ikke super bred, men den har masser af nye navne der kom til i sommers.
Vi behøver ikke sidste nye skrig, hvis opdateringerne er begrænsede.
Det tager gerne en halv sæsons tid før et nyt hold for alvor er spillet sammen.

SIB sidder ikke majestætisk og tager beslutningerne omkring truppen alene.
Jeg er sikker på at Uwe har noget at skulle have sagt, så mon ikke der er nogenlunde enighed om linjen.

Jeg ser frem til et halvt år med nogenlunde kontinuitet i truppen og ser frem til hvad det tilføjer på banen.

Der er to positioner i fodbolddebatten, der grundlæggende er belastende (og jeg falder nogle gang i begge:

1) Træneren/sportschefen/direktøren har altid ret. Hvis SIB har valgt den trup, så må det være fordi, han som kompetent leder har ret (med andre ord: lad os ikke diskutere mere)

2) Træneren/sportschefen/direktøren er en komplet idiot, og styrer os direkte mod afgrunden (med andre ord: lad os diskutere uendeligt, men udfra en præmis om, at alting er fucked).

I mellem de to yderpunkter er den spændende diskussion imho. Jeg er enig i, at vores trup numerisk er tynd, særlig hvis man bare tæller fra hjemmesiden (2 keepere, 8 forsvarere, 10 midtbanespillere og 3 angribere).

Men udover Adam Daghim, så er det en optælling uden talenter og oprykkede spillere som Jonathan Hutters, Oliver Olsson, Diesel Harrington, Marco Ollson Valdes. Jing Reec mv, der vel for hunde skal have spilletid, hvis vi (som vi andre sammenhæng ønsker) skal have mere talenttid på banen.

Er det en katastrofe, at unge Olsson er 6. valg til centerforsvaret (efter Bisseck, TK, Tingager, Mølgaard og Lund)? Hvis det er en katastrofe, så skal vi jo ud og finde flere som Alexander Juel Andersen og Oliver Lund, som i andre sammenhænge for kritik for at være trupfyld

Men udover Adam Daghim, så er det en optælling uden talenter og oprykkede spillere som Jonathan Hutters, Oliver Olsson, Diesel Harrington, Marco Ollson Valdes. Jing Reec mv, der vel for hunde skal have spilletid, hvis vi (som vi andre sammenhæng ønsker) skal have mere talenttid på banen.

Er det en katastrofe, at unge Olsson er 6. valg til centerforsvaret (efter Bisseck, TK, Tingager, Mølgaard og Lund)? Hvis det er en katastrofe, så skal vi jo ud og finde flere som Alexander Juel Andersen og Oliver Lund, som i andre sammenhænge for kritik for at være trupfyld
Godt indlæg. Det der gør mig en smule nervøs ved den oversigt over talenter, er at jeg er voldsomt i tvivl om hvor store talenter de er og hvor tæt der er på at have superliganiveau? Vi er jo ikke ligefrem en talentfabrik, hvor den ene spiller efter den anden går ubesværet ind i superligaen og det er mig bekendt ret få af de spillere der er på deres respektive U-landshold. Så hvor meget kan vi reelt satse på de spillere, hvis vi står i en presset situation med f.eks. 2-3 skader i centerforsvaret? Det er for mig det åbne spørgsmål efter dette transfervindue.

Hvis vi begynder at have lidt større taktisk fleksibilitet end 3-5-2 vil det hjælpe en del på det, men jeg havde nu gerne set, at man havde tilført noget ungt spændende blod til både angreb og forsvar. Men jeg har også respekt for, at den type spillere med det rette niveau, ikke hænger på træerne ift. vores budget. Man prøvede jo øjensynligt med Jeppe Kjær, som havde været et super godt supplement til offensiven og kan også sagtens være man ledte efter noget tilsvarende til forsvaret, som vi bare ikke har hørt om.

Men som altid kan vi først bedømme dette transfervindue tidligst til sommer. Klikker offensiven pludseligt og vi ender stabilt i top 6, skyder Bisseck af for 60 mio osv., så bliver Uwe og SIB hyldet som genier. Bliver vi hårdt ramt af skader og kommer til at hænge med røven i vandskorpen, så bliver de hængt ud som idioter. Sådan er fodbold jo på godt og ondt.

• Like
Reactions: cph
Godt indlæg. Det der gør mig en smule nervøs ved den oversigt over talenter, er at jeg er voldsomt i tvivl om hvor store talenter de er og hvor tæt der er på at have superliganiveau? Vi er jo ikke ligefrem en talentfabrik, hvor den ene spiller efter den anden går ubesværet ind i superligaen og det er mig bekendt ret få af de spillere der er på deres respektive U-landshold. Så hvor meget kan vi reelt satse på de spillere, hvis vi står i en presset situation med f.eks. 2-3 skader i centerforsvaret? Det er for mig det åbne spørgsmål efter dette transfervindue.

Det ER risikofyldt og angstprovokerende, men...

Vi kommer jo aldrig til at kende talenternes niveau, hvis vi ikke tester dem af, og vi får aldrig bedre talenter i klubben tiltrukket udefra, hvis vi aldrig giver plads til talenterne som andet end alleryderste mandat og træningskegle.

Det ER risikofyldt og angstprovokerende, men...

Vi kommer jo aldrig til at kende talenternes niveau, hvis vi ikke tester dem af, og vi får aldrig bedre talenter i klubben tiltrukket udefra, hvis vi aldrig giver plads til talenterne som andet end alleryderste mandat og træningskegle.
Jeg tænker man godt under træningen kan få et rigtigt godt indtryk af deres niveau. Men ser det fornuftigt ud, så er jeg da helt enig i, at de skal have spilletid, for at tage det sidste skridt.

Men der er forskel på, at være et talent, som skal ind og smage lidt på superligaen for første gang (som er tilfældet for alle de spillere der er nævnt), og så lige have en sæsons penge med regelmæssige indhop og nogle enkelte starter under bæltet, så man har vist man har niveauet. Spillerne i den første kategori er fine nok ift. at supplere/aflaste hist og her, men det er på ingen måde noget jeg ville være tryg ved, hvis de pga. skader skal starte inde 5-10 kampe i streg.

Så det er nok der jeg ser lidt en mangel i truppen. Det er enten erfarne spillere og etablerede unge (som TK og Bisseck der er etablerede startere) eller så er det purunge, som ikke har bevist noget endnu. Der mangler lige 2-4 stykker i mellemkategorien, hvor de har fået spilletid i en sæson eller to og banker kraftigt på til startopstillingen. Men det er nok også utopi, at man altid har den perfekt afstemte trup og det kan jo være at et par af de nævnte talenter etablerer sig i den kategori i løbet af foråret.

Holmertz

Du har jo helt ret i, at de unge spillere, vi har i periferien af a-truppen, er aldeles unge, og AGFs problem er jo, at alle de unge spillere, vi regner med skal blive mere etablerede om 1 år eller 2, de er hældt ud med badevandet (Daniel Thøgersen, Daniel Gadegaard, Zach Duncan, Eskild Dall, Ammitzbøll, Tengstedt, Magnus Anbo lige de sidste par år). Så vi skal være bedre til at gøre suppespillere af talenterne. Skal Daghim have mulighed for at vokse, så skal han spille ind i mellem.

Og et eller andet sted så skal man vel starte med at turde at gøre plads til de alleryngste i år, give dem lidt mere spilletid næste år, og satse på et par gennembrud om 2 år.

Er dette en transfertråd eller en reddittråd med sure teenagere der ikke fik en Iphone14 i gave?

Truppen er ikke super bred, men den har masser af nye navne der kom til i sommers.
Vi behøver ikke sidste nye skrig, hvis opdateringerne er begrænsede.
Det tager gerne en halv sæsons tid før et nyt hold for alvor er spillet sammen.

SIB sidder ikke majestætisk og tager beslutningerne omkring truppen alene.
Jeg er sikker på at Uwe har noget at skulle have sagt, så mon ikke der er nogenlunde enighed om linjen.

Jeg ser frem til et halvt år med nogenlunde kontinuitet i truppen og ser frem til hvad det tilføjer på banen.
Det første du spørger om fortjener ikke et svar. Det er bare fordummende.

Debatten handler ikke om at købe for at købe, men om vi kvalitet nok på nøglepositionerne, og efter et overstået forår har vi én angriber med superliganiveau og to med kæmpe spørgsmålstegn over og så et talent der ikke har ligner en der tilnærmelsesvis er klar. Men hvis PM får en længere skade her i løbet af den næste måneds tid, så er det jo fedt og slet ikke risky at vi bare har et halvt år til at spille holdet sammen. Det er som om mange fuldstændig har glemt hvor meget det var ved at gå galt sidste forår, fordi vi ikke fik noget kvalitet ind til at hjælpe PM med målene.

Og jeg nægter simpelthen at tro, at Uwe ikke kunne tænke sig en dygtig angriber.

Nej, der skal være talenter til de helt yderligere mandater. Men det er skidt at førstereserverne er en højre back og Oliver Lund. Der er dælme højrisikabelt hvis en af de tre førstevalg løber ind i en skade i et pr måneder.

Nu må vi se med den sidste træningskamp, men bedømt ud fra de sidste to kampe, så har Mølgaard vel taget TKs plads i højresiden af 3-back kæden? Det kan selvfølgelig være, at TK har døjet med et eller andet, men han spillede da 2. halvleg mod FCK (i stedet for Tingager). Jeg kan ellers godt lide TK og den massive garderhøje mur vi får med ham sammen med Bisseck og Tingager, men han har også haft sine problemer i nogle kampe. Vi må se hvad det ender med.

Jeg forstår hvor du vil hen men jeg synes det vil være en fejl at bænke vores næststørste talent for at spille med Mølgaard i det centrale forsvar. TK er der en stor fremtid og salg i og især hvis han bliver mere boldsikker, hvilket kommer med mere spilletid. Jeg har meget svært ved at se at Mølgaard er er bedre alternativ til ham på den plads, for så er Mølgaard altså heller ikke bedre og her vil han endda være ude af position. Så hellere forsøge at lære TK det end at forsøge at lære Mølgaard at spille i centerforsvaret.

Og så er der også langt flere penge at hente på TK i fremtiden. Han får naturligvis brug for pauser. Vi så hvordan det gik med Hausner og han havde virkelig brug for pause i DNs sidste sæson. Men som udgangspunkt bør TK stå foran Mølgaard i centerforsvaret. Også selvom det kræver lidt andet at spille intet tremandsforsvar. Men lad os da udvikle det stor talent først og fremmest.
Men det vil også være en fejl at lade TK spille hvis han ikke præsterer, og han har ikke været på sit bedste niveau i slutningen af efteråret. Det kan være sundt for et talent at mærke at det aldrig bliver nemt at komme på holdet, og mon ikke Uwe Rösler har fået helt frie hænder til at bringe AGF i top 6, også selvom det måske bliver lidt på bekostning af noget spilletid til nogle lovende spillere i nogle kampe?

Medianos opsamling på transfervinduet https://www.podbean.com/ew/pb-byzn7-137c19f

• D'Alberto lyder som spilleren der kom tilbage i dårlig form
  • Offensivt vindue fra AGF - har ikke sagt farvel til spillere som har været med sportsligt
  • Peter Bjur skulle have sagt at han er kantspiller og ikke wingback - men det kommer også an på hvordan en wingback skal spilles
  • Felix roses for kampe for hans tidligere klub og som en fornuftig mand at hente ind
  • Duelund er spændende
  • 3-6-1 bliver nævnt som en mulig ønske-formation for Duelund (evt. Yakob)
  • Oplagt med en formation uden 2 angribere, da man afgiver Grønning
  • Lige nu og her er Agf et bedre sted end Fcm - tænker spørgsmålet var vægtet i forhold til forventninger
  • AGF bør ikke komme i problemer
  • Åbningskampen kan sætte Aab helt af og selv hvis vi taber, er vi ikke maksimalt pressede
  • AGF, Horsens og Aab er de eneste klubber der ikke har solgt profiler fra efteråret

Bjørnebye er ikke perfekt, og han har ikke ramt alle transfers lige i røven. Men det hører med til historien, at hans opgave i høj grad har handlet om at få os videre fra David Nielsen-tiden og skabe et halvt nyt hold med en ny træner.
Et halvt nyt hold?

Bjørnebye bliver nok stadig bedømt hårdt ud fra den svære start han fik i sommeren 2021, hvor han kommer sent ind ovenpå farcerne med PC og Haysen og to forsømte transfervinduer forinden. Der forsvandt 12 spillere og blev hentet 11 allerede der i det første transfervindue, hvor SIB ikke havde havde haft meget forberedelsestid. At der ville være nogle skæverter i det vindue, var Jacob Nielsen faktisk allerede ude med en melding om forinden. Det kunne ikke være anderledes, når der skulle skiftes så meget ud. Her 1½ år efter har vi jo faktisk kun de tre i rygraden, Tingager, Poulsen og Mortensen, tilbage fra foråret 2021, i hvert fald i startopstillingen. Men det var jo ikke en mulighed at holde på Grabara, Diks, Højer, Thorsteinsson og Grønbæk. Samtidig var det vel det rigtige at sige farvel til Eskelinen, Gersbach, Juelsgaard, Blume, Backman, Jevtovic, Patrick Olsen, Ammitzbøll og lejespillerne Sanneh, Arzani og Jørgensen. Samt senest Hausner, som havde brug for at genstarte karrieren.

Men det har en voldsom udskiftning og jeg håber virkelig at vi kommer til at se flere rolige transfervinduer herfra.

Et halvt nyt hold?

Bjørnebye bliver nok stadig bedømt hårdt ud fra den svære start han fik i sommeren 2021, hvor han kommer sent ind ovenpå farcerne med PC og Haysen og to forsømte transfervinduer forinden. Der forsvandt 12 spillere og blev hentet 11 allerede der i det første transfervindue, hvor SIB ikke havde havde haft meget forberedelsestid. At der ville være nogle skæverter i det vindue, var Jacob Nielsen faktisk allerede ude med en melding om forinden. Det kunne ikke være anderledes, når der skulle skiftes så meget ud. Her 1½ år efter har vi jo faktisk kun de tre i rygraden, Tingager, Poulsen og Mortensen, tilbage fra foråret 2021, i hvert fald i startopstillingen. Men det var jo ikke en mulighed at holde på Grabara, Diks, Højer, Thorsteinsson og Grønbæk. Samtidig var det vel det rigtige at sige farvel til Eskelinen, Gersbach, Juelsgaard, Blume, Backman, Jevtovic, Patrick Olsen, Ammitzbøll og lejespillerne Sanneh, Arzani og Jørgensen. Samt senest Hausner, som havde brug for at genstarte karrieren.

Men det har en voldsom udskiftning og jeg håber virkelig at vi kommer til at se flere rolige transfervinduer herfra.
Det har været voldsomt, og også alt for voldsomt. Ingen tvivl om det. HVis vi skal have mindre voldsommer vinduer fremadretter, så kræver det i høj grad at de spillere man henter også præsterer. Haugen og Duin skal til at vise noget, hvis ikke vi skal hente to nye angribere igen, MEM skal op i gear hvis ikke vi skal hente en ny midtbanespiller, der skal være aftaler med Duelund og Beijmo - og de skal præstere - hvis ikke vi skal ud at hente en ny offensiv midt og en højresidet spiller. JN skal vise han stadig kan stå i Suppen, hvis ikke man skal hente en ny målmand. Så allerede nu er der potentielt 6 spillere der skal erstattes i sommerens vindue, og det er vel at mærke spillere der højst sandsynligt er set som startere. Så det arbejde SIB har lavet de seneste to vinduer, har ikke gjort det mindre sandsynligt, at vi også har brug for et voldsomt vindue igen til sommer.

Men vi krydser naturligvis alle fingre for, at Haugen og Duin viser sig som bedre angribere, og Duelund viser god form og laver en lang kontrakt, MEM finder formen fra de første runder i sæsonen og JN fjerner enhver tvivl om, hvorvidt han kan spille en sæson mere. Beijmo tror jeg dog bliver svær at holde, hvis Malmø forestiller sig et større salg.

Et halvt nyt hold?

Enig - har forsøgt at argumentere for det flere gange. SIB blev sat på en uriaspost i det første vindue og havde formentlig opgaver som han havde arvet fra dem der havde ageret vikarer i vinteren/foråret inden.

Helt sikkert en opgave om MA men vi ved ikke om købene af Kurminowski og Kahl var sat i støbeskeen og han blev bedt om at eksekvere - det ved de kun internt og kan naturligvis bedømme efter. Bisseck ved vi nok heller ikke om det var hans opfindelse.

D'Alberto var så vidt vides fra Davids netværk. Brandhof, Jesper Hansen og Oliver Lund tænker jeg heller ikke var hans nogen han kom med.

1675412988068.png

Men vi krydser naturligvis alle fingre for, at Haugen og Duin viser sig som bedre angribere, og Duelund viser god form og laver en lang kontrakt, MEM finder formen fra de første runder i sæsonen og JN fjerner enhver tvivl om, hvorvidt han kan spille en sæson mere. Beijmo tror jeg dog bliver svær at holde, hvis Malmø forestiller sig et større salg.

Naturligvis skal de rigtige tegn begynde at vise sig på den lange bane - jeg tænker man løbende evaluerer.

Duelund ligner umiddelbart en der bliver skrevet kontrakt med, i forhold til hvad han selv siger men han kan jo passende vise hans værd i foråret.

Beijmo har vist kontraktudløb ultimo 2023, så det er vel begrænset hvad de mener han kan koste til sommer men mon ikke man har aftalt en nogenlunde pris. I forhold til hvor meget han har spillet i hans tidligere klub, virker det lidt mærkeligt at de har sat ham af og valgt at udleje men måske han har nægtet at forlænge.

JN? Er det Jesper Hansen du mener eller laver vi en transfer på Direktøren ;) Det håber jeg ikke - han skal sikre økonomien og vi får det rigtige byggeri, så er jeg sikker på det sportslige kommer. Det er kun et spørgsmål om tålmodighed og den er altid kort i fodbold.

Planen er vel ikke, at Haugen eller MEM skal nogen steder. Vi er nødt til at have en tålmodighed der rækker ud over 3-4 måneder. Jeg tror at vi kommer til at holde på vores målmænd og i hvert fald lyder det til at Hansen er indstillet på at blive. Duelund virker også til at være klar til et længere ophold og tilbage er så en usikkerhed om, hvad planen er med Beijmo. Men vi havde i hvert fald brug for en forstærkning på den wingback her og nu. Duin må vi se an i foråret, men jeg synes at han langsomt er begyndt at bide sig ind på holdet.

Planen er vel ikke, at Haugen eller MEM skal nogen steder. Vi er nødt til at have en tålmodighed der rækker ud over 3-4 måneder. Jeg tror at vi kommer til at holde på vores målmænd og i hvert fald lyder det til at Hansen er indstillet på at blive. Duelund virker også til at være klar til et længere ophold og tilbage er så en usikkerhed om, hvad planen er med Beijmo. Men vi havde i hvert fald brug for en forstærkning på den wingback her og nu. Duin må vi se an i foråret, men jeg synes at han langsomt er begyndt at bide sig ind på holdet.
Det lød også til at MEM var småskadet i en god del af efteråret, så det har nok begrænset ham en del. Men ellers helt enig - det er ret få spillere, der præsterer fra dag et og derudover har vi kørt et nyt system ind, hvor fokus nok primært har været på at få etableret defensiven. Jeg forventer i hvert fald at det offensive spil får et gevaldigt løft her i foråret. Både individuelt og kollektivt.

Hvis de to fortsat spiller i juni som de gjorde i sidste del af efteråret, så skal de da erstattes i startoptillingen, for så er de ikke meget værd, og ja så giver det sig selv, at vi skal beholde dem, for de kan næppe afsættes ;)

Beijmo har vist kontraktudløb ultimo 2023, så det er vel begrænset hvad de mener han kan koste til sommer men mon ikke man har aftalt en nogenlunde pris. I forhold til hvor meget han har spillet i hans tidligere klub, virker det lidt mærkeligt at de har sat ham af og valgt at udleje men måske han har nægtet at forlænge.
Ah ja, det har jeg helt svedt ud. Det øger naturligvis muligheden for at han bliver her for en bak fra Alsvenskan der kigger ind i et kontraktudløb 6 måneder senere kan næppe koste specielt meget. Men spilleren kan måske have lyst til noget andet end Skandinavien.

Latest posts

Back