New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 22/23

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 96K
Transfervindue Transfervindue vinter 22/23
Ah ja, det har jeg helt svedt ud. Det øger naturligvis muligheden for at han bliver her for en bak fra Alsvenskan der kigger ind i et kontraktudløb 6 måneder senere kan næppe koste specielt meget. Men spilleren kan måske have lyst til noget andet end Skandinavien.
Dilemmaet er vel, hvis han gør det godt her i AGF, at Malmö får et godt bud på ham til sommer fra en større klub. Ellers bør vi da være konkurencedygtige i kampen om ham. Men nu må vi se, om han er så god som rygterne siger. Igen er det jo en øvelse med at spille en ny spiller ind og vi kan ikke bare forvente at han brænder ligaen af fra dag 1.

Hvis de to fortsat spiller i juni som de gjorde i sidste del af efteråret, så skal de da erstattes i startoptillingen, for så er de ikke meget værd, og ja så giver det sig selv, at vi skal beholde dem, for de kan næppe afsættes ;)
Jeg tror ikke, at vi vil få problemer med at afsætte Haugen eller MEM, hvis vi skulle ønske det. Dertil har de allerede sat for store aftryk tidligere. Men om vi kan få vores investering tilbage er nok tvivlsomt så. Men det vil være utrolig ærgerligt, hvis vi ikke får mere ud af dem. Især Mads Emil Madsen spillede jo på et niveau over superligaen, da Silkeborg i sin tid solgte ham. Forhåbentlig er der kommet mere ro nu efter en lang vinter med restitution og ofte skal man jo også lige falde til privat, når man skifter klub.

AaB har dog forsøgt at sælge Fossum, men største salgsobjekt er jo den unge målmand Theo Sander, som der også var nogle rygter på.
Det er sagt lidt med et glimt i øjet, men de to kan vel ikke kaldes profiler fra efteråret. Fossum har før præsteret godt og de kan måske få gang i ham igen, men han har længe lignet en der gerne vil videre og hans løn må være en hæmsko i et presset budget. En spiller som Prip har også præsteret bedre, men ligner lige nu mest et one season wonder. Sander er udråbt som et stort talent, men er heller ikke på profilniveau endnu. Der er vel ikke en eneste i AaB der ville starte inde i AGF? Måske hvis vi ejede ham målmanden de har lejet, hvis han er god, fordi vi så så et fremtidigt salgsobjekt i ham.

Der er vel ikke en eneste i AaB der ville starte inde i AGF?
Nej, det tror jeg heller ikke. Sousa kunne være fin at have på højrekanten i en 3-4-3, men jeg har indtryk af, at han er en type der fylder lidt rigeligt udenfor banen. Måske også derfor han mistede pladsen i AaB i slutningen af efteråret. Thelander i form kunne vi jo nok finde plads til i en 3-back kæde, men dels er han jo et stykke fra form og vi er lige så glade for det vi har.

Beijmo har vist kontraktudløb ultimo 2023, så det er vel begrænset hvad de mener han kan koste til sommer men mon ikke man har aftalt en nogenlunde pris. I forhold til hvor meget han har spillet i hans tidligere klub, virker det lidt mærkeligt at de har sat ham af og valgt at udleje men måske han har nægtet at forlænge.
Klubben har lavet et interview med ham:

- Jeg ledte efter en ny udfordring og ser AGF som en god mulighed for mig. Klubben stræber mod at blive bedre og bedre, og her er gode trænere og spillere som i fællesskab gerne vil udvikle sig og holdet. Det vil jeg gerne tage del af og klubbens projekt er meget motiverende, fortæller Felix Beijmo, der i Aarhus kan sige hej igen til Uwe Rösler som han havde som cheftræner, da Uwe Rösler i sin tid var i Malmø FF.

- Jeg kender Uwe fra Malmø og han er en dygtig træner som jeg ser frem til at arbejde under igen. Jeg synes også man kan se på vores spil, at han er tydelig sine dessiner og i sit arbejde med holdet - og det er også sådan noget, der gør, at man falder lettere ind på holdet. Og det føler jeg, at jeg allerede har gjort, og jeg er glad for at være her og ser frem til vores træningslejr, hvor jeg kan lære gutterne endnu bedre at kende, siger Felix Beijmo.

Det er positivt, at han taler om klubbens projekt og stræben om at udvikle sig, som en motiverende ting.

Det er sagt lidt med et glimt i øjet, men de to kan vel ikke kaldes profiler fra efteråret. Fossum har før præsteret godt og de kan måske få gang i ham igen, men han har længe lignet en der gerne vil videre og hans løn må være en hæmsko i et presset budget. En spiller som Prip har også præsteret bedre, men ligner lige nu mest et one season wonder. Sander er udråbt som et stort talent, men er heller ikke på profilniveau endnu. Der er vel ikke en eneste i AaB der ville starte inde i AGF? Måske hvis vi ejede ham målmanden de har lejet, hvis han er god, fordi vi så så et fremtidigt salgsobjekt i ham.
Jeg tænker at en Helenius godt kunne få en plads i stedet for Duin eller Haugen ved siden af PM, hvis vi skal spille med to angribere. Han er ihvertfald umiddelbart en noget bedre angriber på det her niveau end de to. En skam vi aldrig rigtig fik prøvet det makkerpar inden han blev topscorer i SIF.

D'Alberto var så vidt vides fra Davids netværk. Brandhof, Jesper Hansen og Oliver Lund tænker jeg heller ikke var hans nogen han kom med.
Brandhof skrev allerede under i januar '21, dvs. i perioden med Jacob Nielsen som sportsdirektør.

Jeg har svært ved at bedømme Bjørnebye. Der er enkelte klare succeser imellem (Bisseck, salget af Grønbæk, håndteringen af cheftrænerskifte) og lidt flere åbenlyse fiaskoer. Der er dog også rigtigt mange ting, der falder imellem de to kategorier (Anderson, Jesper Hansen), eller hvor juryen stadigt voterer. Det gælder selvfølgelig de tre nye spillere i det her vindue, men også fx Kahl og Mads-Emil Madsen.

Jeg tænker at en Helenius godt kunne få en plads i stedet for Duin eller Haugen ved siden af PM, hvis vi skal spille med to angribere. Han er ihvertfald umiddelbart en noget bedre angriber på det her niveau end de to. En skam vi aldrig rigtig fik prøvet det makkerpar inden han blev topscorer i SIF.
Jeg syntes at det var en stor fejl dengang vi solgte/forærede ham til Silkeborg (gad egentlig vide om vi får nogle procent på deres videresalg til AaB nu), men jeg vil ikke ønske ham tilbage nu. Dengang var konceptet også mere én angribertype, hvor Helenius primært var der som reserve for PM. Men han viste da, at han også godt kunne spille en rolle bag PM som 10er/8er i indhop. Begge to fremme sammen tror jeg ville komme til at mangle noget fart/dynamik.

Nej, det tror jeg heller ikke. Sousa kunne være fin at have på højrekanten i en 3-4-3, men jeg har indtryk af, at han er en type der fylder lidt rigeligt udenfor banen. Måske også derfor han mistede pladsen i AaB i slutningen af efteråret. Thelander i form kunne vi jo nok finde plads til i en 3-back kæde, men dels er han jo et stykke fra form og vi er lige så glade for det vi har.
Jeg er endt med mest at forbinde Sousa med skraldespandskampen i Vejle og det han blev smidt ud for der, er nok også udtryk for noget der også kan komme fra ham. Måske er han blevet lidt mere ’moden’ sidenhen, men det er næppe ham der går forrest og hiver de andre med op. Pænt topniveau måske, men der er lidt for langt mellem snapsene. Det er lidt OT måske, men jeg kan huske jeg tænkte det ville blive interessant at se om han kunne tage næste skridt op efter at der var blevet talt om det i nogle år, og han har også været nævnt herinde.

En Thelander ville selvfølgelig komme med mere erfaring end TK, men det handler også om spillestil og generelt er TK allerede på et niveau hvor han skal have en del spilletid og kan blive et stort salg, så jeg tænkte også at vi ikke ville lave det skifte. Helenius overvejede jeg også, men når Uwe ikke ville overveje PM og Grønning sammen, tror jeg heller ikke han ville se PM og Helenius som en rigtig god mulighed. Nok bedre end PM-Grønning som typer, og det kunne da på sin vis være interessant at se, men det er nok heller ikke helt det Uwe sigter efter, der skal være lidt flere løb i den anden angriber. Jeg er nu også spændt på at se hvordan Helenius kommer til at præstere i foråret, baseret på det sidste halve år har han vel ikke været bedre end Haugen og Duin. Jeg forstår godt AaB satser på ham i deres situation, men det havde været meget mærkeligt at hente ham tilbage til AGF synes jeg.

Jeg er endt med mest at forbinde Sousa med skraldespandskampen i Vejle og det han blev smidt ud for der, er nok også udtryk for noget der også kan komme fra ham. Måske er han blevet lidt mere ’moden’ sidenhen, men det er næppe ham der går forrest og hiver de andre med op. Pænt topniveau måske, men der er lidt for langt mellem snapsene.
Jeg synes Sousa er en af de få - hvis ikke den eneste - som har spillet op til niveau i efteråret. I mange kampe også været deres eneste måltrussel. Desto mere mærkeligt også, at Hamren satte ham af holdet til sidst, men det kunne jo netop være at han så et problem med at holdet ikke fungerede med Sousa Det gjorde det så bare slet heller ikke uden. Måske mente Hamren, at Sousa manglede den vigtige "attityd" på træningsbanen. Men AaB har jo en skæv trup med mange kantspillere, så det er jo også fair nok at prøve noget forskelligt i den situation de var i. De hentede Bakiz i Viborg i sommer og han har også vist ok ting i glimt, men han er jo ikke bedre end Lucas A., Sousa og Prip, så det var underligt at man ikke i stedet valgte at lukke et af de huller der var andre steder på holdet.

Latest posts

Back