New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 6K
  • Views Views: Views 275K
Superligaen 2025/2026
Fair pointe. Men alle kan vel også se, at vi stadig er det bedste hold, og at vi med lidt held havde været næsten sikre på mesterskabet nu.

Ville du have givet CV 9 eller 10, hvis Hansen havde ramt den bold bedre? Eller hvis Tingager ikke havde slået den skævert, og Paddy var blevet match winner i går?
Nej. Min kritik af CV's manglende arbejde i januar har været gennemgående og generelt er vi i en ultra sårbar situation til sommer.

Der er jo ingen garanti for, det havde gjort en forskel hvis man havde hentet en ny angriber. I efteråret havde vores angrebstrio trods alt scoret rigeligt med mål, så jeg forstår til fulde CV handlede som han gjorde. Det er altid let og stå og være bagklog efter de samme 3 kun har lavet 1 kasse hver efter vinterpausen.
IMO er det desværre de personage fejl der bliver afgørende frem for manglende angriber, hvor især SønderjyskE og FCM kampen gør rigtig nas
Det har intet at gøre med at være bagklog. Det har været klart lige siden 31. januar og min holdning har været den samme. Det var et kæmpe sats at tro PM og Serra var nok og det har været gennemgående i hele foråret. Selvfølgelig er der ingen garantier. Graviditet er heller ikke en garanti, men det hjælper at tage kondomet af.

Det har intet at gøre med at være bagklog. Det har været klart lige siden 31. januar og min holdning har været den samme. Det var et kæmpe sats at tro PM og Serra var nok og det har været gennemgående i hele foråret. Selvfølgelig er der ingen garantier. Graviditet er heller ikke en garanti, men det hjælper at tage kondomet af.
Som sådan ikke uenig i, at man burde have været mere aktiv, især med sommerens afgange in mente......men hvis ikke de rigtige spillere har været en mulighed, så forstår jeg tilgangen i vinterens vindue - men havde da håbet der var sket lidt mere. Hvor om alting er, så er jeg ikke overbevidst om, at det havde gjort en forskel

Da grundspillet sluttede var vi det næstmest scorende hold i hele ligaen. Vi havde scoret 46 mål i 22 kampe eller lidt over 2 mål pr. kamp i gennemsnit. Vi havde +23. Eneste hold, der havde scoret mere end os efter de første 22 runder: FCM med 58 mål og de havde 16 fra Franculino, som var gået i stykker.

Der var - baseret på tilgængelig data - ikke reelt nogen grund til, at vi pinedød skulle springe banken for en ny angriber. Jeg er med på, der var mange der gik til torvs med præcis dét standpunkt, men personligt kunne jeg godt forstå, man ikke stressede med at finde en angriber. Min mavefornemmelse var også, at det kunne blive sårbart, men det er min mavefornemmelse ALTID, når det kommer til AGF.
Data sagde noget andet. Faktisk vil jeg gå så vidt, som til at sige, at hvis jeg kunne vælge mellem "Franculino-modellen" eller AGF-modellen, altså at have en regulær målmaskine til at score størstedelen af mine mål, eller have hele holdet til at være score, men med større mellemrum end målmaskinen, så vi får færre mål, så ville jeg stadig vælge holdløsningen. Det ville jeg, fordi det er vanskeligere at dæmme op for 4-6 trusler end for én OG der er mindre risiko for at gå i stå på målkontoen, hvis én mand bliver skadet.

Vores problem lige nu er, at både Arnstad og Bech har ramt en måltørke samtidig med Paddy (indtil i går). Det betyder at det pludselig er Links, Carstensen/Beijmo og Yakob/Knudsen der skal lave målene, og dét har kostet.
Men altså, i efteråret scorede Paddy 7 mål, Bech lå i samme leje og Arnstad lavede en håndfuld (så vidt jeg husker). At det ville gå lidt ned i medaljeslutspillet er naturligt og oplagt, men at det skulle gå til 0 er overraskende.

Så jeg synes faktisk det tangerer det underlødige at skyde på CV. Data gav ikke anledning til at købe en angriber for enhver pris, uagtet at fan-fornuften sagde noget andet.

Da grundspillet sluttede var vi det næstmest scorende hold i hele ligaen. Vi havde scoret 46 mål i 22 kampe eller lidt over 2 mål pr. kamp i gennemsnit. Vi havde +23. Eneste hold, der havde scoret mere end os efter de første 22 runder: FCM med 58 mål og de havde 16 fra Franculino, som var gået i stykker.

Der var - baseret på tilgængelig data - ikke reelt nogen grund til, at vi pinedød skulle springe banken for en ny angriber. Jeg er med på, der var mange der gik til torvs med præcis dét standpunkt, men personligt kunne jeg godt forstå, man ikke stressede med at finde en angriber. Min mavefornemmelse var også, at det kunne blive sårbart, men det er min mavefornemmelse ALTID, når det kommer til AGF.
Data sagde noget andet. Faktisk vil jeg gå så vidt, som til at sige, at hvis jeg kunne vælge mellem "Franculino-modellen" eller AGF-modellen, altså at have en regulær målmaskine til at score størstedelen af mine mål, eller have hele holdet til at være score, men med større mellemrum end målmaskinen, så vi får færre mål, så ville jeg stadig vælge holdløsningen. Det ville jeg, fordi det er vanskeligere at dæmme op for 4-6 trusler end for én OG der er mindre risiko for at gå i stå på målkontoen, hvis én mand bliver skadet.

Vores problem lige nu er, at både Arnstad og Bech har ramt en måltørke samtidig med Paddy (indtil i går). Det betyder at det pludselig er Links, Carstensen/Beijmo og Yakob/Knudsen der skal lave målene, og dét har kostet.
Men altså, i efteråret scorede Paddy 7 mål, Bech lå i samme leje og Arnstad lavede en håndfuld (så vidt jeg husker). At det ville gå lidt ned i medaljeslutspillet er naturligt og oplagt, men at det skulle gå til 0 er overraskende.

Så jeg synes faktisk det tangerer det underlødige at skyde på CV. Data gav ikke anledning til at købe en angriber for enhver pris, uagtet at fan-fornuften sagde noget andet.
Det hjælper altså at have en front angriber som også laver mål. Det er jo nemmere for modstanderne at lægge fokus et andet sted hvis man ved at forreste mand er ufarlig.. Lidt ligesom af FCM lider under at alle ved at man blot skal holde Simsir og Osorio langt fra målet. Forskellen på FCM med Brumado og Franculino vs Cho/Chilufiya er massiv.

Lige nu har vi ikke nogen offensive spillere som præsterer på et højt niveau. Desværre. Krydet med massive forsvarsfejl så koster det.

Jeg er helt på linje med at udskiftningen kommer til at blive stor til sommer og det skulle vi have forberedt bedre. Men vi stod også med 3 formentlig løntunge angribere hvor vi ikke troede på nogen af dem. Den er svær at løse.

Ser alt skidt ud lige nu? Ja. Er vi ude af gamet? Nej

Men det kræver at vi finder et andet mentalt niveau hvor vi er langt mere kyniske.

Jeg kan ikke hive mig selv op til at være optimistisk længere. Vi har haft alle muligheder, og det er et samlet ansvar fra ledelse og hold der gør vi ikke vinder mesterskabet i år.

Skulle vi have forstærket offensiven i vinters? Ja det står klart nu. Men som flere påpeger, intet har tydet på vi pludselig skulle stoppe med at score, samt lave gentagende hjerneblødningerne i forsvaret. Vi har kun 3 gange i 12 kampe nu scoret 2+ mål. Det er absurd at alle mister formen. Det er absurd vi mangler alt hvad der hedder marginaler i det sidste 2-3 kampe, mens FCM modsat synes at have konstant medvind.

Men det handler også om mentalitet og den har vi ikke. Mentalt er vi ikke dygtige nok til at få afsluttet vores angreb, vi træffer 9 ud af 10 gange den forkete beslutning når vi er ved modstanderens felt.

Samme mangel på mentalitet viser sig så snart vi nærmer os det 80'ende minut, og bund rutinerede spillere vælger at forære mål væk.

Last edited:
Jeg kan ikke hive mig selv op til at være optimistisk længere. Vi har haft alle muligheder, og det er et samlet ansvar fra ledelse og hold der gør vi ikke vinder mesterskabet i år.

Skulle vi have forstærket offensiven i vinters? Ja det står klart nu. Men som flere påpeger, intet har tydet på vi pludselig skulle stoppe med at score, samt lave gentagende hjerneblødningerne i forsvaret. Vi har kun 3 gange i 12 kampe nu scoret 2+ mål. Det er absurd at alle mister formen. Det er absurd vi mangler alt hvad der hedder marginaler i det sidste 2-3 kampe, mens FCM modsat synes at have konstant medvind.

Men det handler også om mentalitet og den har vi ikke. Mentalt er vi ikke dygtige nok til at få afsluttet vores angreb, vi træffer 9 ud af 10 gange den forkete beslutning når vi er ved modstanderens felt.

Samme mangel på mentalitet viser sig så snart vi nærmer os det 80'ende minut, og bund rutinerede spillere vælger at forære mål væk.
+1

For mig er alle point og mål fra nu en gave kun set isoleret. Det kommer ikke til at batte på den lange bane (selvom den ikke er så lang nu), men jeg er der til alle hjemmekampene (og i ånden på udebane) og der bliver støttet lige så meget som der plejer. Havde gerne solgt sæsonen for sølv inden den startede, men AGF sygen meldte sig da det pludselig gik godt for os og skidt for de andre. Som andre har skrevet andesteds, så vil jeg også om noget tid kigge på tilbage på en sæson der gav fede oplevelser og håb. Ikke mindst håbet om at der kan komme lignende sæsoner hvor det ikke spiller for de andre og der skal der slåes til. Også håb om at klubben tager alvorligt ved lære og smeder mens jernet er varmt.

Det hjælper altså at have en front angriber som også laver mål. Det er jo nemmere for modstanderne at lægge fokus et andet sted hvis man ved at forreste mand er ufarlig.. Lidt ligesom af FCM lider under at alle ved at man blot skal holde Simsir og Osorio langt fra målet. Forskellen på FCM med Brumado og Franculino vs Cho/Chilufiya er massiv.
Jeg synes heller ikke jeg siger andet i mit indlæg, end at det er en god idé at have en farlig spidsangriber. Det havde vi jo sådan set også: 7 mål på en halvsæson fra sidste sæsons ligatopscorer indikerer på absolut ingen måde, at målene pludselig ville stoppe helt og aldeles. Det må nærmest være Paddys længste måltørke nogensinde.
Derudover, som du også er inde på, så havde vi tre løntunge angribere og kunne kun få én udlejet og 0 solgt. Så der var ikke for alvor plads i budget og trup til at hente en mere ind...og så ved jeg godt, at nogen vil sige at i jagten på et mesterskab skal man løbe den risiko osv.. Og ja, måske skulle man, men af dem, der har været sat i forbindelse med AGF i vinteren, valgte Uhre at tage til Herning, Tonni ville angiveligt hellere til Brøndby men blev i Silkeborg og John Kenny tog til League One og Bolton...jeg hørte ikke om andre. Og ham i Bolton lyder ikke som en god løsning i forhold til at være plug and play. Uhre har ikke just sat ligaen i brand og Tonni har faktisk heller ikke brillieret - og det er inden vi forholder os til, om spilleren ønsker at komme til en klub, hvor førsteangriberen er anfører, kulturbærer og legende.

Jeg synes det er stærkt forsimplet at skyde på CV i denne sag. Han har arvet en trup fra sin forgænger, med en høj gennemsnitsalder, fuldt hus på angriberpositionen (numerisk), men uden ægte kvalitet i bredden og et dyrt flop (Gyamfi) som talentet.
Man kan ikke tvinge spillere ind eller ud af klubben.
Man kan ikke tvinge klubber til at købe vores flop.
Man kan ikke tvinge klubber til at sælge deres gode spillere til os.

Det er det muliges kunst. Det bliver det også til sommer - her er det nok nemmere at sælge ideen om at komme til AGF som angriber, al den stund at starterpositionen er mere åben efter det her forår OG vi er et hold, der producerer rigeligt med chancer.

Alle taler om manglende køb af en 9'er, men er det virkeligt en af de primære årsager til, at vores forspring er væk?

Jeg kan ikke helt se det. Dermed ikke sagt, at vi ikke kunne være bedre besat på den position, men skoen trykker imø. mere omkring Arnstad og Bech, samt fejlene i defensiven. Hvis vi skal kigge på slutspillet.

En ny 9er i form af en proven målscorer, kunne sikkert have gjort en forskel, hvis han øjeblikkeligt var faldet ind på holdet og var begyndt at score mål på samlebånd. Det er bare ikke givet, at f.eks. Tonni Adamsen ville have præsteret fra dag 1 i AGF. Så jeg synes også, det bliver en anelse forsimplet, at roden til vores nuværende udfordringer er, at vi ikke har hentet en ny 9er i vintervinduet. Det kunnehave været en løsning, men det ville ikke nødvendigvis være løsningen.

For mig at se ligger udfordringerne i vores samlede offensiv. Links, Bech, Arstad, Yakob har ikke helt nået det niveau, de havde i efteråret. Det er både fair og forventeligt, og alle har stadig gjort det godt. Men der har bare manglede de der aktioner, der sikrede det ekstra mål i en række kampe. Som andre er inde på, var det også svært at forudse, at PM har mistet evnen til at score mål henover vinterpausen.

Hertil er skaderne på den centrale midtbane givetvis også et problem. Vi har ret beset spillet nærmest hele foråret uden reserver på de to centrale pladser. Det giver givetvis mindre dynamik, og jeg tænker også, at det kan koste på Bechs og Arnstads offensive output, hvis de skal aflaste mere defensivt for at Yakob og Knudsen kan holde længere. Og så har vi i de seneste kampe savnet Rasmus Carstensen, ikke fordi hans form har været prangende eller fordi afløserne har været dårlige, men han har rutine, en god indlægsfod og så er han koldblodig foran kassen.

For mig at se, er vi nærmere end her som konsekvens af, at en relativt smal trup er blevet ramt af for mange skader på de samme positioner. Det har gjort, at vi har manglet den ekstra skarphed, vi havde i foråret - i begge felter.

Måske kan den del nå at vende. Vi er trods alt ikke længere fra et mesterskab end, at Bech og Arnstad finder et lille drys ekstra magi frem i de resterende fire kampe.

Alle taler om manglende køb af en 9'er, men er det virkeligt en af de primære årsager til, at vores forspring er væk?

Jeg kan ikke helt se det. Dermed ikke sagt, at vi ikke kunne være bedre besat på den position, men skoen trykker imø. mere omkring Arnstad og Bech, samt fejlene i defensiven. Hvis vi skal kigge på slutspillet.
Det er ikke kun en manglende 9'er, men hele tilgangen til truppen og den enestpående mulighed man havde for det første mesterskab i 40 år.

Argumenterne om, at man - udover en skadet Jacob Andersen - havde tre wingbacks i truppen altså Beijmo, Carstensen og Links, og dermed ikke havde behov for yderligere bredde. Hvorefter man spiller Beijmo som stopper - og måske den bedste - i 80% af sæsonen. Så har man ikke tre, men to.

Der er masser af penge i AGF, egenkapitalen har aldrig været større, og vi kan sælge profiler for rekord store summer denne sommer. Det er alene en prioritering.

Jeg har været fortaler for, at man fra start gjorde op hvem man troede på og hvem man ikke gjorde. Jeg synes, personligt, ikke at man skulle kigge på forsvaret og ikke regne Mølgaard og Jensen-Abbew med. De er simplethen på for dårligt niveau. Det samme med Badji, og egentlig også Serra. På wingbacks lidt bredde også. Acceptere at man har dødvægt i truppen, og så handle ind så man ikke har dét.

Jeg er - langt henad vejen enig i - at man ikke kan tvinge folk til AGF, men mindre kunne også gøre. Det er jo også sandsynligt, at vi - trods alt - erstatter nogle af de spillere der forlader os til sommer. Det er jo ikke sådan, at bare fordi Kahl, Beijmo, Mortensen, Dalsgaard m.fl. smutter til sommer, at truppen ender på 15-16 spillere.

Latest posts

Back