New posts

Superligaen 2021/2022

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 146K
Superligaen 2021/2022

SteenA

Experienced member
Så skal vi i gang med en ny sæson lige om lidt. Kampprogrammet til den nye sæson er klar:

Vi bliver en del af "rundens kamp" i den bedste sendetid i 1. runde og så har alle nok gættet, at vi skal møde Brøndby. Noget af et brag med en hjemmekamp mod mestrene søndag den 18. juli kl. 18.

I det hele taget en svær start med FCN ude i 2. runde og derefter Randers hjemme i 3. runde, AaB ude i 4. runde og FCK hjemme i 5. runde.
Alt sammen kombineret med europæiske midtugekampe. Lad os håbe på at SIB har hentet forstærkninger inden da.

Vi møder 4 top 6 hold og AaB i de første 5 runder. Svær start.
Men FCN og Randers er jo ikke sværere hold end AaB at møde i den forbindelse. Så BIF og FCK synes jeg ikke er i kategori med de 3 andre hold. Men stadig svær start, og ingen hold der er formodede bundhold modsat sidste år, hvor vi startede mod Vejle hjemme.

Vi lavede en god start sidste år, men lå ca. samme sted efter halvsæsonen, som da vi lavede vores resultatmæssigt dårlige start i 19/20 med 2 point for 5 kampe, men hvor vi via gode stimer fik starten vendt til at ligge i toppen. Man kan altså ligge nummer 3 til jul uanset om man får en god start eller ej. Får man en god start kan man afhængigt af truppen, de andre trupper i toppen så begynde at se og håbe på, om det ligefrem kan blive til mere. Men nærmest uanset hvor dårlig start man får i de første 5 kampe, så kan man altså ligge 3'er, og være tæt på sølvet når det hele er slut. Det har vi selv lige gjort.

De næste 5 kampe der følger er kampe mod:
Viborg
OB
Vejle
SIF
Sønderjyske.

Så altså der er der virkelig mulighed for at lave en god stime som i 19/20.
Jeg vælger derfor umiddelbart at vente med at fælde dom over vores start til runde 10.
Svær start med efterfølgende mild opfølgning.

Laver vi over 1,5 point i snit, så kan vi ligge i top 6, og et god medaljespil kan jo også rette op på meget. Vi skal selvfølgelig i top 6, og se om vi kan jagte en top 4 igen. Vi har stor udskiftning, og jeg tror næppe vi kan være toptunede til de første kampe. Så jeg er allerede nu begyndt at forberede mig på, at vi måske nok kan få en svær start. Vi skal se på truppen til den tid, og se på præstationerne. Ligesom i 19/20, hvor jeg synes det ville have været vanvittigt at fyre David, da spillet jo var langt bedre end til resultaterne.

Vi må have lidt is i maven, og håbe på at Bjørnebye rammer flere Tingager/Blume/Højer/PM/Thorsteinsson-typer som kan spille en stor rolle fra start, og færre ala Sanneh, Arzani, Jevtovic, Gersbach etc som enten pga. niveau og/eller skader simpelthen bare aldrig kommer igang, eller tager evigheder om det. (Vi har jo stadig Gersbach og Jevtovic, og det skal da ikke udelukkes at minimum en af de to får en større rolle i den kommende sæson)

Det er ikke nødvendigvis en ulempe at møde de andre tophold tidligt, de har ligesom os en hel masse udskiftning i truppen, og et hold som f.eks. FC Nordsjælland plejer jo altid at bruge de første 5-7 kampe på at spille nye spillere ind for alle dem de har solgt.

Til gengæld kan der være noget i forhold til evt. europæiske kampe, hvor man godt kunne have ønsket sig et lidt lettere åbningsprogram, men jeg tænker ikke nødvendigvis at det er nemmere at møde et sammenspillet Vejle hold end f.eks. FCK med mange EM udmattede spillere, og måske også uden Victor Nielsen, Jonas Wind og hvem de ellers er nød til at sælge.

• Like
Reactions: fsc
Det er ikke nødvendigvis en ulempe at møde de andre tophold tidligt, de har ligesom os en hel masse udskiftning i truppen, og et hold som f.eks. FC Nordsjælland plejer jo altid at bruge de første 5-7 kampe på at spille nye spillere ind for alle dem de har solgt.
Det er fint at få FCN tidligt. men jeg synes det er surt at få Brøndby i 1. og 21. runde, når man ved at de får et svært efterår med gruppespil og mange kampe på kort tid. Det bliver de ikke påvirket af mod os i nogen af kampene, hvor andre hold kommer til at møde dem to gange i efteråret i den periode. Omvendt har vi FCM i runde 11 og 15 og det kan også meget vel være midt i et gruppespil for dem. Det havde også været bedre at møde Randers lidt senere, men vi har i hvert fald en returkamp mod dem i runde 13, som må falde sammen med deres gruppespil.

Sidste sæson var vi ret uheldige med at møde FCM de stort set eneste to gange de ikke kom fra midtugekamp. Om det overordnet set er godt eller skidt at starte med et svært eller nemmere program vil tiden også vise, det kan både vise sig at svære kampe er godt overstået eller at det lægger et for stort pres på de andre kampe, måske er de første kampe ekstra svære fordi der er en del nye spillere, eller måske havde det været værre at starte med svagere modstandere og så ikke få nok point mod dem med et nyt hold inden man møder topholdene...

Jeg håber man kan bakke ambitionen om gruppespil op med et par solide forstærkninger tidligt i vinduet, men JN har fornuftigt nok allerede indikeret vi måske skal vente på noget, og vi må nok indstille os på at det kan komme til at koste i starten med nye spillere, et par tilgange der mangler og et tæt program.

Som det ser ud lige nu, så bliver holdet til premieren vel noget i retning af:

Eskelinen
Munksgaard Hausner TK/Lassen Juelsgaard
Poulsen
Links Olsen Grønbæk Thorsteinsson
Ammitzbøll​

Bænken tør jeg slet ikke tænke på. Det er da et ok hold og vi kan da håbe at langtidsskadede Tingager/Backman, Gersbach eller Mortensen pludselig bliver klar, men det er jo ikke sådan at man tænker, at vi bare brænder ligaen og Europa af. Det kan i den grad blive et problem, at vi skal spille 9 kampe de første fire uger (29 dage). Det kommer hurtigt til at tære på reserverne. Og så har jeg endda antaget, at der ikke opstår nogen skader under opstarten - hvad der nærmest altid gør.

Så lad os håbe at der kommer noget ind, eller nogen bliver forlænget, inden da. Man kan dog også forestille sig at nogen bliver solgt. Jon f.eks.

Som det ser ud lige nu, så bliver holdet til premieren vel noget i retning af:

Eskelinen
Munksgaard Hausner TK/Lassen Juelsgaard
Poulsen
Links Olsen Grønbæk Thorsteinsson
Ammitzbøll​

Bænken tør jeg slet ikke tænke på. Det er da et ok hold og vi kan da håbe at langtidsskadede Tingager/Backman, Gersbach eller Mortensen pludselig bliver klar, men det er jo ikke sådan at man tænker, at vi bare brænder ligaen og Europa af. Det kan i den grad blive et problem, at vi skal spille 9 kampe de første fire uger (29 dage). Det kommer hurtigt til at tære på reserverne. Og så har jeg endda antaget, at der ikke opstår nogen skader under opstarten - hvad der nærmest altid gør.

Så lad os håbe at der kommer noget ind, eller nogen bliver forlænget, inden da. Man kan dog også forestille sig at nogen bliver solgt. Jon f.eks.
Det er i hvert fald nærmest absolut worst case scenarie du opstiller der.

Udover Tingager og Backman, så har vi jo også Duncan, Tengstedt og Jevtovic der kan lægge på i en sommer-opstart. Derudover, så har vi jo også endnu at se os starte en sæson uden at få nye spillere.

Og ja, så får vi også Brandhof ind, og kan jo også forlænge med Blume.. Men uanset hvad, så skal vi nok hente nogle nye også. Spørgsmålet er mest, hvorvidt man kan finde dem der er klar her og nu, og også er gode nok her og nu, samtidig med at vi har råd til dem.

Altså vil man helst hente en Iver Fossum der skal bruge 2-3 mdr på at nå top-niveau eller hente en Hebo som er klar her og nu, men som jo ikke har samme niveau (tænkt selv på 2 andre spillere hvis man ikke mener Fossum er en bedre spiller end Hebo).

Jeg frygter at vi skal hente så meget/mange, at vi økonomisk bliver nødt til at hente spillere som er billige fordi de skal spilles igang igen. Og det så vi jo med Sanneh, Arzani, Jevtovic og MJ at det jo bare ikke altid går sådan.

Blume, Tingager, PM og Højer kom ind og præsterede fra dag 1. Men der ligger også meget mellem flop og succes. Jeg vil jo mene dog, at en af de stærkeste argumenter for at forlænge med Blume, og hente en Bundu på leje netop er, at vi VED de er gode nok, og kan være en vigtig del af holdet allerede fra dag 1. (Bundu ved jeg ikke hvordan er ift form, men det jeg så for ham for FCK tænkte jeg sagtens vi kunne bruge ift Links, og Thorsteinsson når han ikke har sine gode dage).

Henter vi spillere som har bevist sig i SL generelt allerede, så er de måske ikke på det niveau vi helt drømmer om, men kan til gengæld give den gas med det samme. Alternativt løber de rundt i Norge eller 2.bundesliga eller lignende som Tingager/PM.

Links og Duncan (samt Gersbach) er muligvis til rådighed i premieren (18. juli), men de kan også meget vel være på vej til Tokyo, hvor den olympiske fodboldturnering starter 23/7.

Det gør det ikke nemmere at stille et kompetitivt hold, men jeg håber, at AGF giver dem chancen, hvis de får muligheden.
Du har ret, Links kan nok også godt afskrives til de første 5-6 kampe. Jeg ved ikke om Duncan er klar nok til at blive udtaget.

Når den danske liga starter så tidligt, så må det forventes at ingen hold rigtigt er klart. Der er afgange fra de fleste klubber, og vi er på et niveau, hvor mange spillere måske ikke helt har Superligaen som førstevalg, og derfor lige afventer det europæiske marked lidt længere. Jeg er bare glad for, at vi starter med en hjemmekamp, hvor spillerne forhåbentlig kan blive båret lidt frem af tilskuerne. Det er umiddelbart en hård intro med de fem kampe, men omvendt løber vi heller ikke ind i en oprykkerne mens de stadig kommer med en masse fight og vilje. Hvis vi kan hente 2 sejre og 2 uafgjorte i de første fem kampe, så tror jeg vi er godt på vej.

Links og Duncan (samt Gersbach) er muligvis til rådighed i premieren (18. juli), men de kan også meget vel være på vej til Tokyo, hvor den olympiske fodboldturnering starter 23/7.

Det gør det ikke nemmere at stille et kompetitivt hold, men jeg håber, at AGF giver dem chancen, hvis de får muligheden.
Jeg tvivler på, at Australiens træner kan vurdere Duncan og Gersbach til at være klar nok til en OL slutrunde. Gersbach spiller jo stort set ikke fodbold længere og Duncan er kun ved at komme i omdrejninger. Jeg ved ikke hvor godt besat Sydafrika er, men jeg kan nu have alvorlige tvivl om, at Links er god nok til deres OL hold. Jeg ser det ikke for mig.

Når den danske liga starter så tidligt, så må det forventes at ingen hold rigtigt er klart. Der er afgange fra de fleste klubber, og vi er på et niveau, hvor mange spillere måske ikke helt har Superligaen som førstevalg, og derfor lige afventer det europæiske marked lidt længere
Jeg er med på at BIF skal af med Vigen og Schäbe da de er nogen af de sidste fra en anden tid, hvor de lavede alt for dyre kontrakter. Men nu med CL-kval etc, så er det vel ikke utænkeligt at resten nærmest gerne vil blive?

Jeg tror desværre BIF rammer gulvet løbende.

Jeg er med på at BIF skal af med Vigen og Schäbe da de er nogen af de sidste fra en anden tid, hvor de lavede alt for dyre kontrakter. Men nu med CL-kval etc, så er det vel ikke utænkeligt at resten nærmest gerne vil blive?

Jeg tror desværre BIF rammer gulvet løbende.
De mister også Jung, og der har længe været snak om, at Lindstrøm skal have en mindre operation. Derudover har Maxsø også en relativt lav klausul der gør, at en udenlandsk klub måske byder sig til. Men du har da ret i, at deres forudsætninger for at holde på truppen og hente kvalitet blev væsentligt forøget med mesterskab og europæisk gruppespil.

De mister også Jung, og der har længe været snak om, at Lindstrøm skal have en mindre operation. Derudover har Maxsø også en relativt lav klausul der gør, at en udenlandsk klub måske byder sig til. Men du har da ret i, at deres forudsætninger for at holde på truppen og hente kvalitet blev væsentligt forøget med mesterskab og europæisk gruppespil.
Vi kan håbe at de ikke kommer i gruppespil, så der kan skrives artikler ala den her om BIF om et år (fra i dag):
https://www.bt.dk/superligaen/bt-af...ldsomt-angreb-paa-superligaen-henter-over-100

FCM der lige henter 100 mio fra PL-oprykningen, og fik ca. 250 mio kr af CL gruppespil.
Altså vi snakker jo om at have lagt 10% på hist og 5% på der af beløbsstørrelser der går fra 60 til 66 mio.

VUPTI så ryger der lige 250 mio ind den ene vej, og 100 mio den anden vej her og der i Herning og København.
Vi skal forberede os på at det bliver en MEGET LANG TUR hvis vi vil vækste naturligt.
Og jeg er med på turen, og klar på den hvis det er. Det er ok for mig at være i top 6, og ofte i top 4, selvom vi ikke bliver mestre i en række år endnu. Jeg er okay med at vi skal opholde os på dette plateau i nogle år. Vi har bragt os herop med en trup, som der snart ikke er så meget mere tilbage af. Så missionen pt synes gælder om at blive ved med at bygge på omkring holdet, økonomien og faciliteterne, og så se om ikke vi kan få lavet AGF om til et hold der ALTID er i top 6, og ikke bare i 2 år.

Jeg er klar på, at BIF/FCM/FCK tager mindst 10 år at hente 2 af de 3, og at FCK ikke bliver hentet i 15-20. Frygter at enten BIF eller FCM er i samme båd. Men altså kan vi komme op og blive det 3.bedste hold igen, og tilmed blive den 3.største økonomi, så er vi ved at være der. Pt er vi nok bare den 3.største klub målt på fundament, potentiale og historik. Men vi kigger langt efter økonomien i Herning endnu. Og jeg tror vi kunne have hentet BIF økonomiske de næste 5-10 år. Med et CL-gruppespil til BIF, så krakelerer de udsigter.

Jeg tænker at det er lidt i samme stil som udtagelsen af Zanka til det danske landshold. Arzani er nok den der har været med i længst tid på det ungdomshold, eftersom han var en del af deres A-landshold ved VM for 3 år siden.
Men han har jo ikke rigtig spillet fodbold i flere år, så jeg tænker bare det er utroligt at han fortsat står foran andre på et landshold.

Vi skal forberede os på at det bliver en MEGET LANG TUR hvis vi vil vækste naturligt.
Ja, men vi er stadigvæk lige der på tærsklen til at kunne få det der europæiske gruppespil, som også kan give os et større boost. Det er bittert at vi ramte vores største nedtur i denne sæson (skader + mange syge) lige den uge hvor vi spillede pokalsemifinale. Det var den vi skulle have nailet i denne sæson, med garanteret 25+ mio (og mulighed for det 3-4 dobbelte, hvis man klarer EL-playoff-kampen),

Latest posts

Back