New posts

Superligaen 2020/2021

• Thread starter Thread starter Di Stefano
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 157K
FCM er nu sikret europæisk gruppespil. Det bliver interessant at se, hvad det kommer til at betyde for deres efterår i superligaen. De kommer stort set til at spille to kampe hver uge.
De har en bred trup, men køber sikkert også ekstra ind nu. Hvis der var noget om rygtet om at vi kigger på Anderson kan det så også være den mulighed er lukket. Det kunne da være fint hvis det koster i ligaen og vi kan overhale dem, men mon ikke det bare betyder at den økonomiske afstand øges. De skulle da ikke gerne i CL i hvert fald, men har jo desværre fået en ganske fin lodtrækning med Slavia Prag.

Lad os dog ønske dem al mulig held og lykke. Jo bedre danske hold klarer sig i Europa, desto flere koefficientpoint til os alle og desto kortere vej til fremtidige turneringer.
Det er bundholdstankegang at ønske andet.

Jeg synes heller ikke, at man ensidigt kan sige at fordi en klub får tildelt en stor pulje penge, så kommer de til at øge afstanden til de andre. Det kommer i hvert fald an på, hvad pengene bliver brugt på. Går de til et højere lønbudget (end den normale drift kan bære), så risikerer man altså også at stå skidt et par år senere. Jeg synes AaB har været et eksempel et par gange. Først investerede de lidt uheldigt deres CL-millioner lige før finanskrisen og senest har de brugt Bassogog-salget til at hente dyre spillere, som i dag tynger voldsomt i deres økonomi.

haha nej ;-) pokalen ser jeg bare som ren lir og storytelling, og i?vrigt er det et problem at FCK m?ske vindere 2-3 gange de n?ste 5 ?r - med mindre fcm f?r noget succes med den nu. Deres 2. hold er vel ogs? st?rkt nok efterh?nden til det. Vores ogs? ;-)
Jeg synes heller ikke, at man ensidigt kan sige at fordi en klub får tildelt en stor pulje penge, så kommer de til at øge afstanden til de andre. Det kommer i hvert fald an på, hvad pengene bliver brugt på. Går de til et højere lønbudget (end den normale drift kan bære), så risikerer man altså også at stå skidt et par år senere. Jeg synes AaB har været et eksempel et par gange. Først investerede de lidt uheldigt deres CL-millioner lige før finanskrisen og senest har de brugt Bassogog-salget til at hente dyre spillere, som i dag tynger voldsomt i deres økonomi.
Jeg ser det der sker i FCM lige nu som første skridt i retning mod FCKs forretningsmodel, hvor man bliver seedet så højt i europa så man kan budgettere med europæisk gruppespil hvert år, det betyder at afstanden økonomisk mellem FCM og K, bliver væsentligt mindre, men også at afstanden fra de to klubber og til resten bliver større. Et Europa League gruppespil er væsentligt mere tåleligt end et Champions League gruppespil, men uanset vil det være nærmest en nødvendighed at AGF også er i stand til at klare sig godt i Europa for at kunne holde trit, ellers ender det som en tvekamp om mesterskabet i mange år frem i superligaen, og vi må tage til takke med bronze som det højest opnåelige.

Lad os dog ønske dem al mulig held og lykke. Jo bedre danske hold klarer sig i Europa, desto flere koefficientpoint til os alle og desto kortere vej til fremtidige turneringer.
Det er bundholdstankegang at ønske andet.

Det har ikke noget med at bundholdstankegang at gøre.
Mon ikke også der sidder Liverpoolfans og håber på at United fejler i Europa og omvendt.

Ud over Brøndby kan jeg da godt ønske at danske hold ikke ryger ud af Europa lige med det samme for nationens skyld, men et CL-gruppespil synes jeg bliver lidt for meget at ønske for FCM.

Både FC Midtjylland og FC København har udgangspunktet for noget nær det bedste hold i superligaens historie i denne sæson. Det kan blive en sæson med meget, meget højt niveau. Et par solgte nøglespillere, et håndfuld korsbåndsskader og et par udekampe i Kazakhstan kan selvfølgeligt gøre meget, men der skal altså gå rigtigt mange ting galt samtidigt - og samtidigt rigtigt meget rigtigt samtidigt i fx AGF - for at de to hold ikke sætter sig på sæsonen. At begynde at tale AGFs guldmuligheder op virker derfor pt. fuldstændigt useriøst.

Ser vi flere år frem, så har AGF forhåbentligt muligheden for lige så stille at bygge på, så man i de år, hvor ét af holdene fejler eller har en mellemsæson, kan udfordre i en kamp om sølvet. Præcist som vi egentligt allerede så i den seneste sæson.

I et længere perspektiv så må FCK også føle sig udfordret af at ramme mere eller mindre den perfekte storm pt.

Man er allerede presset hårdt økonomisk af udefrakommende faktorer (corona og badelande), risikerer helt at glippe europæisk gruppespil i år (de er 90 minutter i Góteborg i dag fra en fiasko, der virkeligt vil spænde økonomien hårdt for), og man er for første gang i mange år ikke nødvendigvis den sportslige favorit til et mesterskab. Skulle FCM både nå CL i år og blive mester (= direkte adgang til CL-gruppespil også næste år), mens FCK tager mindst ét år uden europæisk fodbold, så er magtbalancen både sportsligt og økonomisk altså virkeligt under pres.

...nærmest en nødvendighed at AGF også er i stand til at klare sig godt i Europa for at kunne holde trit, ellers ender det som en tvekamp om mesterskabet i mange år frem i superligaen, og vi må tage til takke med bronze som det højest opnåelige.

Enig. Men med tre tilføjelser.
1) Det er 100% at foretrække to hold som konkurrerer mod hinanden og deler mesterskaberne, frem for ét hold som dominerer alt år efter år. Tænk Spanien vs. Tyskland. 2) Det øger antallet af danske pladser i europæiske turneringer og forkorter vejen dertil. 3) Vi må sørge for at være de næste, som hopper på toget.

Skulle FCM både nå CL i år og blive mester (= direkte adgang til CL-gruppespil også næste år), mens FCK tager mindst ét år uden europæisk fodbold, så er magtbalancen både sportsligt og økonomisk altså virkeligt under pres.
Årets DM er sikret gruppespil næste år, men ikke nødvendigvis i CL. Man skal spille CL-playoff kamp, ligesom FCM skal nu.

Som jeg læser det, så er danmarksmesteren kun sikret gruppespil, hvis Danmark er nummer 12 på den nationale koefficient-liste.
Vi ligger nummer 13.
Pt. ryger DM-vinderen i 3. kvalrunde, som FCM spillede i går, mens sølvvinderen ryger i CL 2. kvalrunde, som den FCM startede med i år mod Ludgorets.

Det er kun hvis CL-vinderen i forvejen er sikret CL-gruppespil, at den danske gruppespilsplads er sikker.
Hvad jeg lige kan se, så skal vi dog tilbage til Chelsea i 2012 for at finde en CL vinder der ikke var kvalificeret til næste års CL via den nationale liga.

Som jeg læser det, så er danmarksmesteren kun sikret gruppespil, hvis Danmark er nummer 12 på den nationale koefficient-liste.
Vi ligger nummer 13.
Pt. ryger DM-vinderen i 3. kvalrunde, som FCM spillede i går, mens sølvvinderen ryger i CL 2. kvalrunde, som den FCM startede med i år mod Ludgorets.

Det er kun hvis CL-vinderen i forvejen er sikret CL-gruppespil, at den danske gruppespilsplads er sikker.
Hvad jeg lige kan se, så skal vi dog tilbage til Chelsea i 2012 for at finde en CL vinder der ikke var kvalificeret til næste års CL via den nationale liga.

Ja, det har du ret i. Det er en betingelse. Men som du nævner også meget usandsynligt at CL-vinderen ikke er kvalificeret. Det sker vist kun i tilfælde af at AGF skulle meste... (men så lever jeg også med den detalje). Nå undskyld, det var ikke for at skubbe til den hype, for det kommer ikke til at ske.

Latest posts

Back