New posts

Stats for 2025/2026 sæsonen

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 407
  • Views Views: Views 22K
Stats for 2025/2026 sæsonen
Han tjener i øvrigt også gode penge på det på betting, da oddssætterne og markedet vægter stats ret højt uden helt at forstå svaghederne ved dem. Så hvis man følger en liga tæt og kan gennemskue, hvorfor stats ser ud som de gør, er der gode penge at hente:)
Jeg er sikker på han har styr på lovgivning osv, sp det er mere for min forståelse.

Hvor meget må en person tilknyttet et superligahold bette på fx dansk Superliga, 1. Div. Premier League.

Mit bud er 0 på Haderslev selv. Minimalt/slet ikke på suppen, begrænset på 1. Div, frit på Prl

Jeg er sikker på han har styr på lovgivning osv, sp det er mere for min forståelse.

Hvor meget må en person tilknyttet et superligahold bette på fx dansk Superliga, 1. Div. Premier League.

Mit bud er 0 på Haderslev selv. Minimalt/slet ikke på suppen, begrænset på 1. Div, frit på Prl
Han må intet der har med superligaen at gøre, men det er frit ift. andre ligaer. Men tror mest det er Sønderjyskes egne regler. Tror det mere formelt bare er sin egen klub man ikke må bette på/imod.

Er også stoppet med at dække superligaen på Mediano, da han naturligvis ikke kan sidde og kloge sig på andre hold, når han er dybt i maskinrummet hos Sønderjyske, men er stadig med hos Mediano ift. andre ligaer (kan faktisk ikke huske om han også dækker 1. division hos dem - han følger den ekstremt tæt, men kan nemt blive lidt spicy ift. konkrete spillere som Sønderjyske kunne være interesserede i).

lige præcis den del har jeg været rimelig vokal om herinde før, så meget enig.

Men det er heller ikke xGs opgave. xG i reneste form er sandsynligheden for en scoring ved enhver given afslutning. Det har aldrig været meningen med, at xG er den rene sandhed eller ikke har mangler, det har alt statistik men bruges xG sammen med andre værktøjer, er det et værdifuldt redskab.

Det er ikke skaberne bag xG skyld, at nogle har forventninger til redskabet som det ikke er designet til.

Men det er heller ikke xGs opgave. xG i reneste form er sandsynligheden for en scoring ved enhver given afslutning. Det har aldrig været meningen med, at xG er den rene sandhed eller ikke har mangler, det har alt statistik men bruges xG sammen med andre værktøjer, er det et værdifuldt redskab.

Det er ikke skaberne bag xG skyld, at nogle har forventninger til redskabet som det ikke er designet til.
Helt enig. Men tror der er mange almindelige fodboldfans som ikke kender faldgruberne ved det.

Hørt! Og det er slet ikke et værktøj til at drage hele sandheder, uanset om man ser på xG i en kort, mellem eller lang tidshorisont, selvom præcisionen naturligvis er større, med en stor sample size.

Hørt! Og det er slet ikke et værktøj til at drage hele sandheder, uanset om man ser på xG i en kort, mellem eller lang tidshorisont, selvom præcisionen naturligvis er større, med en stor sample size.
Som værktøj til at analysere om du producerer store nok chancer er det jo fint nok (hvilket vel er det oprindelige formål). Problemet er når det bliver brugt til at vurdere om resultatet af en kamp er retfærdigt at problemerne opstår. Og endnu værre når det så bliver ekstrapoleret i xP, at det nemt bliver ret skævt.

Som værktøj til at analysere om du producerer store nok chancer er det jo fint nok (hvilket vel er det oprindelige formål). Problemet er når det bliver brugt til at vurdere om resultatet af en kamp er retfærdigt at problemerne opstår. Og endnu værre når det så bliver ekstrapoleret i xP, at det nemt bliver ret skævt.
Ja, i nogle kampe vil det være ret præcist, i andre ville det være helt off. Over en sæson synes jeg det siger meget om et holds kollektive evner i begge felter. Og målt på de enkelte spillere, så har vi jo et godt eksempel lige nu i Suppen med Franculino, som outperformer sin xG på en måde jeg ikke har set før. Deraf prislappen.

Sorry, det var vist mig, der fik ledt os på vildspor. Er der ikke en taktik-tråd et sted, hvor diskussionen om statistik kan flyttes over?

Nu smed jeg den over i denne lille legeplads omkring stats for sæsonen - håber det går.

Diskussionen er som sådan ikke ny og jeg tænker ikke der er nogen som peger på, at stats kan udgøre en analyse alene (i hvert fald ikke dem vi har adgang til). Heller ikke jeg som ellers elsker at se på stats - jeg vil gerne strække statistik ud på lidt længere horisonter for at se på udviklingen.

Præcis som med VAR..........

Thats Good Robert Deniro GIF

Overvejede egentlig om en fortsat opgørelse af stats var overflødig, da retningen så god ud. Men måske en tur i helikopteren giver mening igen.

Først sammenligning af point vs. seneste sæsoner for hver runde - gid udviklingen bare kunne fremskrives lineært:

1771250088352.webp

Nu kommer der dog et obs som ligner et generelt problem. Det håber jeg JP og holdet kan gøre noget ved. Der vil typisk være en gennemsnitlig lavere pointhøst i slutspillet men alligevel:
Den store udfordring bliver foråret, hvor vi har haft en tendens til ikke at performe. Det håber jeg JP gør op med. Point fra runde 19-32:
  • 22/23 = 26 point = snit på 1,85
  • 23/24 = 15 point = snit på 1,07
  • 24/25 = 9 point = snit på 0,64
Den statistik går den forkerte vej og skal vendes👊

Xg og glidende gennemsnit over 5 kampe ser ud til at tikke op igen og det må meget gerne fortsætte💙

1771250219298.webp

Forskel i xG efter runde 20 set i forhold til de sidste 3 sæsoner:
1771250401834.webp

Der er stadig mere spilletid til de yngre kræfter i denne sæson men vi er ikke nået op på tidligere tiders niveau. Her er de første 20 kampe omregnet til en fuld sæson for sammenligning.

1771250761625.webp

Sammenligner vi konkret med de andre klubber efter runde 20 ser det således ud. Blå er minutter til teens og orange minutter til 20-24 årige.
1771251731869.webp

I tråden om Fredericia kampen delte jeg lidt stats omkring 5 & 10 seneste kampe - egentlig provokeret af KEP vist skulle tale om AGF havde tabt pusten:rolleyes: Derudover var der også grafer omkring JP's start i klubben som træner og pointsnittet for tidligere trænere. Måske mest for at minde mig selv om hvor vi kom fra og ikke være så bitter over en uafgjort i Fredericia:cautious:

De er her:

Jeg elsker alt ved de her stats, tak for dit store arbejde, @Martinstranger

Og bare for at være helt klar: jeg elsker alt ved de her stats, både det overblik de giver i almindelighed OG den historie de fortæller for tiden i særdeleshed.

Velbekomme og tak🙏

Dejligt det bliver værdsat og det ikke kun er for min egen skyld. De er principielt opstået pga. gode debatter herinde, hvor der er kommet fokus på et eller andet emne som derefter var sjovt at følge.

Efter min mening er udviklingen over tid og genrejsningen af klubben det helt afgørende - der vil naturligvis komme udfald men de bliver forhåbentlig færre og mindre end tidligere.

Sammenligner vi konkret med de andre klubber efter runde 20 ser det således ud. Blå er minutter til teens og orange minutter til 20-24 årige.
64 minutter til 17-årige Kristjansson er noget der giver lidt til statistikken, men der har jo også været et par indhop mere til Emmery. Vi har selvfølgelig brug for mange en del teenagere og helst nogle der også starter inde ret fast for for alvor at ændre på statistikken, men der er da en udvikling i den retning.

Fantastisk sejr i går og det var på ren Fcm maner 💪 Ikke fordi vi slog fuldstændig ud på stats - måske snarere tværtimod - men vi fik banket de kasser ind som vi skulle.

Syntes det var en kamp vi burde vinde. Chancerne tæller bare ikke så meget i xG som jeg ville have troet. Det må være her øjetesten kommer ind igen igen;)

Først et fokus på det der betyder noget - hvordan ser pointhøsten ud vs. tidligere sæsoner.

Bemærkede @SteenA går i hybris mode:eek: og nævner, at hvis vi vinder den næste kamp, vil 50 point være det højeste der er opnået efter runde 22 i den nuværende struktur. Lad os satse på det går og vi kværner videre - vi ligner nogle med et virkelig højt gear, i meget lange perioder af kampene.

Vi har fanastiske 47 point som er 15 mere end sæsonen 22/23, 14 mere end i 23/24 og 11 mere end i 24/25📈

1771843207584.webp

Som nævnt i indledningen slog det dog ikke ud i xG i denne kamp. Der lignede det en meget lige kamp og derfor tikker 5 kampes gennemsnittet nedad igen. Det gør ikke så meget, når bare man vinder.

1771843429130.webp

Sammenligning efter runde 21 med de tidligere sæsoner. Vi har nu scoret flere mål, end vores xG tilsiger.

1771844367484.webp

De unge får spilletid🤞 Her er den foreløbige spilletid omregnet til en fuld sæson for sammenligningens skyld.

1771843557553.webp

I sidste uge var KEP ved at vrøvle om vi var ved at tabe pusten:rolleyes: Ikke noget med der kommer udsving over en sæson eller vi havde tre kampe indenfor 5 dage og 17 timer (eller deromkring). Lad os bare lige se på de sidste 5 kampe i Superligaen. Det bliver nok ikke ved men hold da op et snit.

1771843730468.webp

Over de sidste 10 kampe har Fcm dog hentet to point på os (tager vi 11 kampe, er vi helt lige).

1771843987799.webp

I forbindelse med en debat om Bodø var vi omkring hvor mange mål de scorede i Eliteserien.

Nu har TV2 en artikel omkring hvor mange mål der pt. bliver scoret i Superligaen = 3,2 mål pr. kamp. Den næstmest scorende sæson - rekorden var i 97/98 med hele 3,34 mål pr. kamp.
Tryk på billedet for at komme til artiklen - den er værd at læse, hvis man er til statistikker.

1772089814030.webp

I denne sæson er det AGF, der noterer sig for den højeste xG med 2,0 per kamp, men det er FC Midtjylland, der med 2,8 mål per kamp er det suverænt mest scorende hold i Superligaen.
AGF og FC København er de hold, der sparker mest mod mål med 16,2 afslutninger per kamp, mens FC Midtjylland har flest skud inden for rammen med 6,2 per kamp.

Der er også lidt statistik med, at xG pr. kamp er stigende - gad vide om der er en mere offensiv stil under udbredelse eller om det er pga. den nuværende hold sammensætning:unsure:

Hvis vi kigger på vores egen statistik efter 21 runder, har vi hævet vores xG med næsten 20 siden sæsonen 22/23. Dengang var den på 23,7 og i denne sæson på 42,59 - det er i min verden meget mere attraktiv fodbold🥳 Vi har også scoret 19 mål flere end den gang.

1772090070987.webp

I forbindelse med en debat om Bodø var vi omkring hvor mange mål de scorede i Eliteserien.

Nu har TV2 en artikel omkring hvor mange mål der pt. bliver scoret i Superligaen = 3,2 mål pr. kamp. Den næstmest scorende sæson - rekorden var i 97/98 med hele 3,34 mål pr. kamp.
Tryk på billedet for at komme til artiklen - den er værd at læse, hvis man er til statistikker.

View attachment 6251

Der er også lidt statistik med, at xG pr. kamp er stigende - gad vide om der er en mere offensiv stil under udbredelse eller om det er pga. den nuværende hold sammensætning:unsure:

Hvis vi kigger på vores egen statistik efter 21 runder, har vi hævet vores xG med næsten 20 siden sæsonen 22/23. Dengang var den på 23,7 og i denne sæson på 42,59 - det er i min verden meget mere attraktiv fodbold🥳 Vi har også scoret 19 mål flere end den gang.

View attachment 6252
Ret voldsomt forskel hos ikast/herning XG vs maal per kampScreenshot from 2026-02-26 12-04-26.webp

Latest posts

Back