New posts

Stats for 2025/2026 sæsonen

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 421
  • Views Views: Views 25K
Stats for 2025/2026 sæsonen
Før 2010 var der aldrig nogen der var rykket ud med 38 points. Bare lige hvis nogen mangler et reality check.

There is a first time for everything.
Tak! Det havde jeg brug for. Nu har angsten, bekymringen og nervøsiteten genindfundet sig... nu kan jeg kende verden igen. :cool:

Undskyld linket, jeg har ikke forstand til bare at lægge det lille klip ind, som en gif 🙄]
Tak! Det havde jeg brug for. Nu har angsten, bekymringen og nervøsiteten genindfundet sig... nu kan jeg kende verden igen 😎

Undskyld linket, jeg har ikke forstand til bare at lægge det lille klip ind, som en gif 🙄]
Hvis du er på pc, kan du højreklikke på din gif og vælge "Kopier billedets webadresse" (copy url), vælge image-ikonet her i editoren, trykke fanen med "url" og kopiere linket ind med ctrl-v. Og vupti:

a916ae65-7ace-4152-923d-44ca03d1174e_text.gif

Hvis du er på pc, kan du højreklikke på din gif og vælge "Kopier billedets webadresse" (copy url), vælge image-ikonet her i editoren, trykke fanen med "url" og kopiere linket ind med ctrl-v. Og vupti:

a916ae65-7ace-4152-923d-44ca03d1174e_text.gif
Wow! Ok! Jeg er ikke sikker på jeg lige ved, hvad du taler om 🤣
Men det skal prøves engang.

Edit: Jeg sidder mest med en IPad; kan du lave en guide mere?

Vild overpræstation af Sønderjyske. Jeg er med på de har været rigtig gode mod de andre top 6 hold men de kan godt få et virkelighedstjek af de store, hvis de ender i medaljeslutspillet.
Jeg tænkte præcis det samme - deres aktuelle ligaplacering minder om vores opblussen i sidste sæson under Uwe, hvor vi også lå godt sådan lidt imod spil og chancer. Den form for skarphed bliver ikke ved, med mindre man er FCM/K og har råd til individualister, som bare ER så skarpe foran kassen.

Vild overpræstation af Sønderjyske. Jeg er med på de har været rigtig gode mod de andre top 6 hold men de kan godt få et virkelighedstjek af de store, hvis de ender i medaljeslutspillet.
Ikke uenig, men har deres problem i virkeligheden ikke været, at de har haft svært ved at præstere mod bund-6?

Der er jo også andre måder at vinde kampe på, end at være spil- og chancestyrende i en kamp og SønderjyskE er giftige på deres omstillinger.

View attachment 5836
Tipsbladet (link til artikel på billedet) har fået Opta til at lave xG tabellen.

Hvis man er bange for det ikke er bæredygtigt det vi har præsteret, så find trøst i tabellen :) Vi ligger FORTJENT nr 1!
Vores overpræstation på 4.4 point kan vel næsten forklares med sejrene i de to sidste runder mod FCK og Randers, hvor vores xG var lidt dårligere end modstandernes?

Mystisk hvordan de opgør det. Der er markant difference mellem det, holdene har fortjent, og det de har fået.
er det ikke bare at give points baseret på xG i hver kamp og så lave en tabel med det?
  1. Expected Goals (xG):
    • Hvert skud får en værdi mellem 0 (ingen chance) og 1 (målgaranti), baseret på faktorer som afstand, vinkel, skudtype (hovedstød/fod).
    • Summen af xG for alle skud i en kamp giver holdets Expected Goals For (xGF)og Expected Goals Against (xGA).
  2. Expected Points (xP):
    • En xG-model simulerer tusindvis af mulige udfald for kampen baseret på de skabte chancer (xG/xGA).
    • For hver simulering tildeles points: 3 for sejr, 1 for uafgjort, 0 for tab.
    • Resultatet er et gennemsnit: Hvor mange points forventer vi, at holdet får i gennemsnit.
Eksempel
  • Et hold har en samlet xG på 2.5 i en kamp, men vinder kun 1-0. Deres xP kan være f.eks. 2.2, hvilket indikerer, at de præsterede godt nok til at vinde, men havde uheld med at omsætte chancer til mål.
  • Et hold vinder 3-0, men har en xG på kun 0.8. Deres xP kan være 0.9, hvilket viser, at de overpræsterede markant i forhold til deres chancekvalitet, eller måske var ekstremt heldige/effektive

• Like
Reactions: fsc
  1. Expected Goals (xG):
    • Hvert skud får en værdi mellem 0 (ingen chance) og 1 (målgaranti), baseret på faktorer som afstand, vinkel, skudtype (hovedstød/fod).
    • Summen af xG for alle skud i en kamp giver holdets Expected Goals For (xGF)og Expected Goals Against (xGA).
  2. Expected Points (xP):
    • En xG-model simulerer tusindvis af mulige udfald for kampen baseret på de skabte chancer (xG/xGA).
    • For hver simulering tildeles points: 3 for sejr, 1 for uafgjort, 0 for tab.
    • Resultatet er et gennemsnit: Hvor mange points forventer vi, at holdet får i gennemsnit.
Eksempel
  • Et hold har en samlet xG på 2.5 i en kamp, men vinder kun 1-0. Deres xP kan være f.eks. 2.2, hvilket indikerer, at de præsterede godt nok til at vinde, men havde uheld med at omsætte chancer til mål.
  • Et hold vinder 3-0, men har en xG på kun 0.8. Deres xP kan være 0.9, hvilket viser, at de overpræsterede markant i forhold til deres chancekvalitet, eller måske var ekstremt heldige/effektive
Aha.
Jeg kunne ikke helt greje, hvorfor de smarte systemer angiveligt må konvertere uafgjorte til sejre for at få matematikken til at gå op.

jeg har mine problemer med xG, hovedsageligt at den KUN måler på afslutninger. det er jo ikke nødvændigvis super præcist. syntes man burde kigge på situationer uanset om der rent faktisk kommer afslutning på eller ej.
Derfor på xG aldrig stå alene når man skal analyserer. Øjetesten er ligeså vigtig.
Jeg lægger også mere mærke til xGOT i stedet for xG. Expected Goals on Target viser, hvor stor sandsynligheden er for, at en afslutning, der rammer målet, bliver til scoring – baseret på placering og kvalitet i selve skuddet. Vi ligger også nr. 1 på xGOT listen :D

Derfor på xG aldrig stå alene når man skal analyserer. Øjetesten er ligeså vigtig.
Jeg lægger også mere mærke til xGOT i stedet for xG. Expected Goals on Target viser, hvor stor sandsynligheden er for, at en afslutning, der rammer målet, bliver til scoring – baseret på placering og kvalitet i selve skuddet.
xGOT er faktisk i modsatte retning af hvad jeg efterlyser, men ja, data skal aldrig tages i isolation. Største eksempel er fck kampen i aarhus. der siger xg jo rent faktisk at fck var(en meget marginal smule) bedre, men når man så kampen så blev de jo nærmere kørt over.

Det er jo fint med alt der der med to ting er vigtige

- Som nogle skriver kan hold have spillet sig frem til mange lige ved og næsten situationer, hvor fx. en angriber lige netop ikke får foden på et fladt indlæg. Kæmpe chance/mulighed der ikke giver noget xG
- Hold der kommer tidligt foran kommer ofte til færre afslutninger i resten af kampen end hold der er bagud. Når FCK fx. kommer bagud er de nødt til at investere offensivt og kommer til afslutninger der giver xG - det kan give et skævt billede af den enkelte kamp.

Latest posts

Back