New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 636K
De snakker om at der måske kan være fare for at der vil køre store maskiner rundt på banen mens den anlægges... altså nej...

En hybridbane tager pt ca. 6 uger at anlægge. Det er derfor man kan gøre det i en sommerpause.
6 uger før stadion står helt klar kører der vel ikke kraner rundt inde midt på?
Men pointen er jo, at du kan gøre det på 6 uger henover sommeren, fordi der er optimale vækstbetingelser her. Du kan ikke gøre det på 6 uger henover vinteren, så banen er klar i marts. Du kan sandsynligvis slet ikke anlægge banen om vinteren, uanset hvor lang tid du har. Derfor skal byggeriet være tilpas langt til, at man allerede i sensommeren 2026 kan anlægge banen.

Men pointen er jo, at du kan gøre det på 6 uger henover sommeren, fordi der er optimale vækstbetingelser her. Du kan ikke gøre det på 6 uger henover vinteren, så banen er klar i marts. Du kan sandsynligvis slet ikke anlægge banen om vinteren, uanset hvor lang tid du har. Derfor skal byggeriet være tilpas langt til, at man allerede i sensommeren 2026 kan anlægge banen.
Ja - gjorde man det ikke i november, da vi rykkede til Vejlby?

Måske der kan "snydes" med kunstig lys mv. men det kræver formentlig at frosten ikke er hård og det er svært at spå om.

Last edited:
Ja - gjorde man det ikke i november, da vi rykkede til Vejlby?

Måske der kan "snydes" med kunstig lys mv. men det kræver formentlig at frosten ikke er hård og det er svært at spå om.
Edit: Det var i begyndelsen af september 2024 i Vejlby.

Det var vist i september/start oktober.
Man kan finde en nyhed på AGF.dk fra 9. oktober 2024 med billeder af den nyanlagte bane.
nu ved jeg ikke ret meget om græsbane anlægning og pleje, men kunne denne senere på året anlægning af banen i vejlby have noget at gøre med at den er dårligere end f.eks den vi havde på det gamle stadion.

jeg husker i hvert fald ikke den gamle være i så dårlig stand som vores nuværende i slut efteråret

nu ved jeg ikke ret meget om græsbane anlægning og pleje, men kunne denne senere på året anlægning af banen i vejlby have noget at gøre med at den er dårligere end f.eks den vi havde på det gamle stadion.

jeg husker i hvert fald ikke den gamle være i så dårlig stand som vores nuværende i slut efteråret
Banen er vurderet til ligaens anden bedste. Så helt galt er det heldigvis ikke. Selvom jeg er enig i at banen også ser ud til at have godt af en juleferie.

Banen er vurderet til ligaens anden bedste. Så helt galt er det heldigvis ikke. Selvom jeg er enig i at banen også ser ud til at have godt af en juleferie.

Top-3, og top-4 tror jeg også, er alle ret nyanlagte. Gad vide om de forværres over tid eller om det bare er en bedre teknologi der er brugt. Der kan ikke være mange ikke-hybridbaner tilbage, men jeg gætter på at de så også ligger i bunden over ren plastic, de holder ikke så godt og fik nok især et par lave scorer her sidst på efterårssæsonen.

Jeg håber ikke man presser citronen for at få det stadion færdigt.
Vil hellere at det tager den tid det tager og at må så gør det ordentligt.
Den nye tidsplan er nok baseret på at der slet ikke har været det forventede antal vejrligsdage i projektet, og har derfor næppe noget at gøre med at man springer over hvor gærdet er lavest.

Eksempel på almindelig vejrligsdage:
Januar måned 6 vejrligsdage
Februar måned 5 vejrligsdage
Marts måned 5 vejrligsdage
April måned 3 vejrligsdage
Maj måned 2 vejrligsdage
Juni måned 2 vejrligsdage
Juli måned 2 vejrligsdage
August måned 2 vejrligsdage
September måned 2 vejrligsdage
Oktober måned 3 vejrligsdage
November måned 5 vejrligsdage
December måned 5 vejrligsdage

Man regner med omkring 40 vejrligsdage på et år - altså dage hvor man ikke vil kunne arbejde udendørs pga. hårdt vejr som storm, hård frost eller voldsom nedbør, (Entreprenørerne er dog begyndt at regne med lidt færre dage pga. klimaforandringerne).

Men de 10 dage i november og december der kunne forventes, har man undgået i år, det er blevet til 10 fulde arbejdsdage i stedet. Det betyder meget for fremdriften. Stadionbyggeri er lidt usædvanligt, da alt arbejdet, næsten foregår udendørs, så man er meget afhængige af vejrliget - lige nu er der et stort plus, men det kan dog vende igen.

Den nye tidsplan er nok baseret på at der slet ikke har været det forventede antal vejrligsdage i projektet, og har derfor næppe noget at gøre med at man springer over hvor gærdet er lavest.

Eksempel på almindelig vejrligsdage:
Januar måned 6 vejrligsdage
Februar måned 5 vejrligsdage
Marts måned 5 vejrligsdage
April måned 3 vejrligsdage
Maj måned 2 vejrligsdage
Juni måned 2 vejrligsdage
Juli måned 2 vejrligsdage
August måned 2 vejrligsdage
September måned 2 vejrligsdage
Oktober måned 3 vejrligsdage
November måned 5 vejrligsdage
December måned 5 vejrligsdage

Man regner med omkring 40 vejrligsdage på et år - altså dage hvor man ikke vil kunne arbejde udendørs pga. hårdt vejr som storm, hård frost eller voldsom nedbør, (Entreprenørerne er dog begyndt at regne med lidt færre dage pga. klimaforandringerne).

Men de 10 dage i november og december der kunne forventes, har man undgået i år, det er blevet til 10 fulde arbejdsdage i stedet. Det betyder meget for fremdriften. Stadionbyggeri er lidt usædvanligt, da alt arbejdet, næsten foregår udendørs, så man er meget afhængige af vejrliget - lige nu er der et stort plus, men det kan dog vende igen.
Det lyder lidt risikabelt at regne med færre vejrligsdage pga klimaforandringer, det betyder jo ikke mindst mere ekstremt vejr, men de baserer det vel på statistik og det er klart der ikke er megen frost om vinteren længere. Jeg opfattede det som om man primært skulle være i gang indendørs i en periode henover vinteren, men hvis man har vundet ti dage de sidste par måneder og kan gentage det de næste også kommer man jo op i nærheden af en hel måneds arbejdsdage. Lad os endelig krydse fingre for godt vejr de næste to vintre!

er det ikke basically bare en notis der siger "der er nogle ting der kan presse, hvis de ikke går efter planen"?
Ret beset: Hvis der ikke var nogle ting, der pressede en tidsplan med overlevering i februar 2027, så kunne man lige så godt skyde efter overlevering i januar, så AGF kunne spille på stadion hele forårssæsonen.
Det lyder lidt risikabelt at regne med færre vejrligsdage pga klimaforandringer, det betyder jo ikke mindst mere ekstremt vejr, men de baserer det vel på statistik og det er klart der ikke er megen frost om vinteren længere.
Mon ikke man netop har kalkuleret med (gennemsnitligt) dårligt vejr, som så ikke har indfundet sig dette efterår. Derfor er man nu pt. foran den forventede tidsplan.

Mon ikke man netop har kalkuleret med (gennemsnitligt) dårligt vejr, som så ikke har indfundet sig dette efterår. Derfor er man nu pt. foran den forventede tidsplan.
Jo, helt sikkert, men T-knogle skrev at man er begyndt at regne med færre af de dage pga klimaforandringer og det synes jeg lød lød lidt underligt da klimaforandringerne giver mere ekstremt vejr. Men de baserer det formentlig på statistik og så må de jo rette det den anden vej hvis fx antallet af dage med storm overhaler de dage der er vundet fordi der ikke er så meget frost om vinteren. Det er ikke relateret til det her byggeri hvor man har afsat de traditionelle 40 dage, bortset fra at man har vundet ti dage i nov-dec så det taler jo ind i den statistik hvor man kan begynde at afsætte færre vejrligsdage.

Jo, helt sikkert, men T-knogle skrev at man er begyndt at regne med færre af de dage pga klimaforandringer og det synes jeg lød lød lidt underligt da klimaforandringerne giver mere ekstremt vejr. Men de baserer det formentlig på statistik og så må de jo rette det den anden vej hvis fx antallet af dage med storm overhaler de dage der er vundet fordi der ikke er så meget frost om vinteren. Det er ikke relateret til det her byggeri hvor man har afsat de traditionelle 40 dage, bortset fra at man har vundet ti dage i nov-dec så det taler jo ind i den statistik hvor man kan begynde at afsætte færre vejrligsdage.
Byggeri er mere følsomt overfor frost, end vind og nedbør. Man kan blande sprit i mørtlen når man murer, for at sænke frysepunktet, men det er begrænset hvor meget man kan gøre, betonstøbning er også vanskeligt i frost, og så går der tid med vintermåtter, snerydning mm. De nye erfaringstal for vejrligsdage er baseret på klimastatistikker, og erfaring fra byggepladserne, så det er baseret på emperi og ikke mavefornemmelser.

Ah, jeg havde misset sætningen i parentes, som var den, du reagerede på. Så det handlede ikke om det nuværende projekt, men andre lignende projekter i fremtiden.

Uden at turde kloge mig på udviklingen i vejrligsdage, så kunne du i øvrigt godt bilde mig ind, at der gennemsnitligt bliver færre dage på et år, men også at de enkelte dage, der faktisk er, gennemsnitligt bliver værre.

Jeg læste så sent som i dag en artikel om, at vi ikke har haft frost i december endnu, og at landets havefolk indtil videre har kunne “trække oktober helt ind i december”.
Dette også, ganske relevant i konteksten her, eksemplificeret ved, at det er så lunt at græsset stadig gror og at folk stadig går ture med deres plæneklippere, når der er et par tørsvejrsdage.
-og det er uden de grisevarmere, Pold og co bruger på opvisningsbanen.

Byggeri er mere følsomt overfor frost, end vind og nedbør. Man kan blande sprit i mørtlen når man murer, for at sænke frysepunktet, men det er begrænset hvor meget man kan gøre, betonstøbning er også vanskeligt i frost, og så går der tid med vintermåtter, snerydning mm. De nye erfaringstal for vejrligsdage er baseret på klimastatistikker, og erfaring fra byggepladserne, så det er baseret på emperi og ikke mavefornemmelser.
Og sprit i mureren når han mørtler 😄 Vi har heller ikke set den fulde effekt af klimaforandringerne, den rammer hårdere andre steder først, men fx vil man også kunne risikere at en koldfront med frost der alligevel kommer kan blive længere fordi vejret ikke skifter så hurtigt. Men som sagt, så justerer man nok ift hvordan statistikken ændrer sig, der kan måske bare blive større udsving man så også må forholde sig til.

Om ikke andet er det jo godt man har kalkuleret med de 40 dage her da det så foreløbig ser ud til være til den forsigtige side og man faktisk vinder lidt.

Latest posts

Back