New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 636K
Ny Ceres Park
Så vidt jeg husker, så er det nærmest umuligt at udvide stadion yderligere, når først det er bygget.

Og det var et bevidst valg fra donatorerne, at de hellere ville bygge det mindre end for stort.
Der ligger en gammel Mediano fra 2022 ish, hvor de fortæller om det.

Jeg tror som dig, at det bliver et trækplaster. Også for de mere perifære fodboldpublikummer lidt længere væk end Århus.
Præcis! Der bor godt 560.000 mennesker i Aarhus Kommune og de fire umiddelbare omegnskommuner (and counting! - Aarhus Kommune er siden 1980 den hurtigst voksende kommune i DK). I løbet af nogle år tror jeg helt sikkert, vi vil nærme os en situation, hvor der så mange på sæsonkort/abonnement, at resten af billetterne til de fleste kampe bliver solgt - og altså noget der ligner udsolgt som en permanent tilstand. På den ene side er det til den tid ærgerligt, at der ikke er større kapacitet (eller udbygningsmuligheder), men omvendt tror jeg, det vil drive udviklingen hurtigere frem, at man ganske hurtigt vil have en oplevelse af, at der er godt fyldt op til de fleste kampe.

Præcis! Der bor godt 560.000 mennesker i Aarhus Kommune og de fire umiddelbare omegnskommuner (and counting! - Aarhus Kommune er siden 1980 den hurtigst voksende kommune i DK). I løbet af nogle år tror jeg helt sikkert, vi vil nærme os en situation, hvor der så mange på sæsonkort/abonnement, at resten af billetterne til de fleste kampe bliver solgt - og altså noget der ligner udsolgt som en permanent tilstand. På den ene side er det til den tid ærgerligt, at der ikke er større kapacitet (eller udbygningsmuligheder), men omvendt tror jeg, det vil drive udviklingen hurtigere frem, at man ganske hurtigt vil have en oplevelse af, at der er godt fyldt op til de fleste kampe.
Jeg tror også det er bedre med flere næsten-udsolgte kampe end halv-tomme kampe.

Efter 1-2 år lægger hypen sig nok og det bliver mere normalt. Så vi skal nok ind i 2028, inden vi ved hvad the new normal bliver.

Brøndby Stadion har en kapacitet på 28.000 og et snit på 20.000 selvom de har flere fans end os.

Kan vi i 2028 ramme 20.000 i snit, så vil det til almindelig kamp føles næsten fyldt, og det er fedt.

Referat fra Styregrp for Kongelunden….væsentligste er, at der nævnes aflev. af stadion 15/2-27 mhp ibrugtagning i marts måned….
Det bliver et år med 2 juleaftener!!

Udfordringer med linket til ref.
Det der er jo simpelthen helt fantastisk !

Der står så også i bilaget, at denne reviderede tidsplan er udfordret på en række punkter, herunder afklare anlæggelse af banen i august-september, så den er klar til brug i foråret.

Men så langt så godt. Gad vide hvornår Stiften-drengene kryber til korset og siger at de tog fejl…

Det der er jo simpelthen helt fantastisk !

Der står så også i bilaget, at denne reviderede tidsplan er udfordret på en række punkter, herunder afklare anlæggelse af banen i august-september, så den er klar til brug i foråret.

Men så langt så godt. Gad vide hvornår Stiften-drengene kryber til korset og siger at de tog fejl…
Det er klart nok banen skal lægges i tide da græsset ikke kan få fat henover vinteren, i hvert fald ikke uden en masse varmelamper. De udearealer ved udebaneafsnittet (og tennisbanerne) kan måske også blive påvirket af dårligt vejr lige der til allersidst, men sådan noget som skiltning kan man jo nok klare nærmest uanset hvad, så ifølge planen er det jo stort set færdig til nytår 2027 hvis banen er anlagt i sensommeren. I så fald skal det vel gå ret galt med en sibirisk fimbulvinter i flere måneder eller sådan noget, hvis man pludselig skal helt hen til sommeren før det er klar.

Stiften gør det igen.

I et notat der faktisk siger det præcis modsatte og, at man forventer færdiggjort medio februar 2027, med ibrugtagning primo marts. Stiften vælger alligevel overskriften.

"Notat afslører: Tidsplan for nyt fodboldstadion er under pres"

Det er selvfølgelig super click-bait agtigt at tabloid avisen. Men hey jeg klikkede da!

Den rigtige overskrift var nærmere "Notat afslører: Tidsplan for nyt fodboldstadion forventes at holde"

Det må fandme være deprimerende at journalistisk nu om dage, egentlig kun handle om at vinkle "ikke historier" til sensationer så de kan sælge flere annoncepladser.

I selve notatet står der ordret:

"Det bemærkes, at den reviderede tidsplan aktuelt er presset/udfordret på en række punkter i forhold til konkrete projektafklaringer og leverancer. Der arbejdes på at imødegå disse udfordringer."

Præcis. Så man har allerede taget højde for de udfordriger der kan forsinke det, og stadig meldt en konkret dato ud.

Selvfølgelig kan månen falde ned og forsinke projektet, men ift Stiftens artikel er det virkelig kun godt nyt, at man IKKE har rykket afleveringsdatoen.

Stadion er færdigt om 14 måneder.

Præcis. Så man har allerede taget højde for de udfordriger der kan forsinke det, og stadig meldt en konkret dato ud.

Selvfølgelig kan månen falde ned og forsinke projektet, men ift Stiftens artikel er det virkelig kun godt nyt, at man IKKE har rykket afleveringsdatoen.

Stadion er færdigt om 14 måneder.

Det er trods alt ikke sådan, det skal læses.
Tidsplanen hedder slut februar, men den tidsplan er pt udfordret af forskellige ting.

Mon ikke der, der kommer en glidende overlevering hen over foråret, hvor der er mulighed for at teste ting af med forskellige arrangementer?

Ligefrem at sige, at Stiften tog fejl er vel også at presse den.
Synes egentligt ikke, at der er noget som helst forkert i deres fremlægning i artiklen.
Stiften har gentagne gange i år i podcasten sagt, at AGFs fans skulle være glade, hvis stadion kom i brug til sæsonstart 2027/2028.

Nu ved vi, at den skønnede aflevering er 15. februar 2027.

Med det naturlige indbyggede forbehold, at tidsplanen er udfordret. Jeg ville være blevet chokeret, hvis bygherre ikke havde taget dette forbehold. Det er standard.

Så jo, jeg mener at Stiften har taget alvorligt fejl mht. ibrugtagning. Det er kun et spørgsmål om tid, inden de er nødt til at kravle ned fra træet.

Sådan læser jeg det slet ikke.

Jeg læser notatet som, at man har forholdt sig til de mulige udfordringer, og på den baggrund kan melde datoen ud.

Du kan jo heller ikke melde en dato ud, hvis du ved den ikke holder. Naturligvis er der mange ting der kan gå galt, MEN der er jo også mange ting der kan gå godt, så du vinder den anden vej, og det er jo nok de ting de har vejet op imod hinanden og derfor kan melde den konkrete dato ud.

Sjovt, hvordan man kan læse samme tekst så forskelligt ;)

Det er trods alt ikke sådan, det skal læses.
Man er i hvert fald ikke i tvivl om, hvordan Stiften og Bjerre læser det, og Nej-hatten virker endnu ikke til at være blevet skiftet ud med en nissehue som strammer lidt mindre. Det ville formentlig både klæde ham og med lidt held hjælpe hans ensidige negative hysteri omkring Nuovo Comunale på en velfortjent julepause.

"Er det snart færdig?
Den tanke er tænkt mange gange i Aarhus, når snakken falder på det store stadionbyggeri i Kongelunden, som bliver AGF's hjemmebane.
[..]
Men det bliver en udfordring at få stadion klar til den lovede dato i marts 2027.
"

Latest posts

Back