New posts

Fanshoppen

• Thread starter Thread starter KSDHaway
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 481
  • Views Views: Views 35K
Du må gerne trække pengene før, hvis det er en forudbestilt vare der ikke normalt er i sortiment.

Det vil godt anfægte. Iflg. Forbrugerombudsmanden kræver det, at varen er lavet specifikt til dig, det er Guldkollektionen ikke.

Forudbetaling kræver aftale samt en saglig og rimelig grund
Det kan i visse tilfælde være i orden, at den erhvervsdrivende kræver forudbetaling, men der er en række betingelser, der skal være opfyldt. For det første skal der være indgået en klar aftale om forudbetaling, og det er ikke nok, at det fremgår af handelsbetingelserne. For det andet skal der være en saglig og rimelig grund til, at du som erhvervsdrivende kræver forudbetaling. En saglig og rimelig grund kan for eksempel være, at der er tale om en løbende levering af ydelser, for eksempel et avisabonnement, eller at der er tale om varer, der er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.

Det er jo netop det de skriver. Denne trøje er fremstillet til dig. Det er jo en éngangsting, det står ret snorlige ;) Derudover var det ikke i handelsbetingelser men stort "OBS: BETALINGEN TRÆKKES VED ORDREAFGIVELSE, DA DETTE ER EN FORUDBESTILT VARE". Det var sgu ret tydeligt.

Denne trøje er jo netop fremstillet efter forbrugerens specificationer. Der står "mestre" på maven i stedet for ceres osv. Rimelig meget custom made ;)

Den er sgu ret meget efter bogen ;)

Det er jo netop det de skriver. Denne trøje er fremstillet til dig

Altså så er alt tøj custom made eller så har vi to (og AGF) helt forskellige definitioner på custom made og det er squ ikke en masse produceret trøje hvor jeg IKKE personligt haft en finger med i designet.

Jeg er spændt på, hvad Forbrugerombudsmanden vil sige til at en trøje produceret i over 20000 eksemplarer kan betegnes som custom made.

Jeg er helt rolig her. Jeg læser det ret meget som, at AGF netop lever op til de krav forbrugerombudsmanden ridser op. Mon ikke også AGF har fint styr på det?

Men jeg synes da bestemt du skal hive fat i forbrugerombudsmanden hvis du føler dig "trådt" på ;)

Jeg nøjes med at glæde mig over der er solgt 25k+ trøjer og jeg får en fed guldtrøje og min klub får en masse penge.

Men jeg synes da bestemt du skal hive fat i forbrugerombudsmanden hvis du føler dig "trådt" på

Overhovedet ikke. Har ikke fået trukket mine penge men forholder mig i denne diskussion til lovgivningen og fortolkningen af den og ud fra den, kan jeg ikke se, AGF må hæve pengene uden varen er sendt.

Men altså det er ikke en bakke jeg er villig til at dø på endsige bruge mere krudt på.

Det er jo netop det de skriver. Denne trøje er fremstillet til dig. Det er jo en éngangsting, det står ret snorlige ;) Derudover var det ikke i handelsbetingelser men stort "OBS: BETALINGEN TRÆKKES VED ORDREAFGIVELSE, DA DETTE ER EN FORUDBESTILT VARE". Det var sgu ret tydeligt.

Denne trøje er jo netop fremstillet efter forbrugerens specificationer. Der står "mestre" på maven i stedet for ceres osv. Rimelig meget custom made ;)

Den er sgu ret meget efter bogen ;)

Jeg tror ikke, du har ret. E-handelsloven finder anvendelse her uanset, om varen er en særlig vare eller en hyldevare. Der er loven klokkeklar - man må ikke trække penge for varen, før den er afsendt.

Det er der flere grunde til. For det første kan der opstå problemer med leverancer eller forsinkelser i grad, så køber har lov til at hæve købet.

For det andet kan handlens anden kontrahent, i tilfældet AGF, også hæve købet, hvis denne ikke er i stand til at efterleve vilkårene i den indgåede aftale.

Jeg var medietræner for den tidligere Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, og har arbejdet meget med købeloven, markedsføringsloven og e-handelsloven. Og jeg er forholdsvis sikker på, at AGF vil gøre sig skyldig i en lovovertrædelse, hvis de trækker pengene fra købernes konto, inden varen er afsendt.

For der forefindes reelt ikke en endelig handel, før det er sket. Lige nu ligger der kun en foreløbig aftale, som ikke er honoreret.

Jeg tror ikke, du har ret. E-handelsloven finder anvendelse her uanset, om varen er en særlig vare eller en hyldevare. Der er loven klokkeklar - man må ikke trække penge for varen, før den er afsendt.

Det er der flere grunde til. For det første kan der opstå problemer med leverancer eller forsinkelser i grad, så køber har lov til at hæve købet.

For det andet kan handlens anden kontrahent, i tilfældet AGF, også hæve købet, hvis denne ikke er i stand til at efterleve vilkårene i den indgåede aftale.

Jeg var medietræner for den tidligere Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, og har arbejdet meget med købeloven, markedsføringsloven og e-handelsloven. Og jeg er forholdsvis sikker på, at AGF vil gøre sig skyldig i en lovovertrædelse, hvis de trækker pengene fra købernes konto, inden varen er afsendt.

For der forefindes reelt ikke en endelig handel, før det er sket. Lige nu ligger der kun en foreløbig aftale, som ikke er honoreret.

Og det er langt fra første gang, en virksomhed ikke har styr på lovgivningen eller ser sig berettiget til at omgå den med nogle hjemmelavede betingelser.

Hvis ingen virksomheder nogensinde brød en lov eller fejlfortolkede den, vil en hel del jurister bliver arbejdsløse.

Forskellen er jo blot her, at AGF har lavet en specialvare netop til dig/mig/os, som de ved fortrydelse IKKE kan sælge andetsteds. I praksis kan de nok godt, men juridisk er det jo custommade.

Jeg har fx selv købt et træbord hos en producent online, hvor beløbet også blev trukket med det samme. Det er et bord de har fast i sortiment, men som de jo naturligvis ikke bare kan sælge til andensteds. Her i ligge forskellen.

Worst case vil AGF stå i en gråzone her.

Anyway vi må se. Dog findes der altså veje i købeloven der tillader netop dette.

Latest posts

Back