New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 109K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Alene udskiftningen/nye relationer, europæisk belastning og selvfølgelig kvaliteten anser jeg som større udfordringer for holdet end manglende erfaring.

Enig men vi skal helst ikke miste flere af de rigtig erfarne. Lige nu vil det ikke overraske mig, der tikker en nyhed ind, som siger, NP er blevet erklæret fodboldinvalid eller Tingager sælges.

Troels Henriksen nævner i sin podcast, at vi bør sadle om og spille 4-3-3, primært for at forløse Emmerys fulde potentiale (og AGF’s potientielt største salg til dato)
Han bemærker i øvrigt, at han mener vi får svært ved at forlænge med Emmery og han derfor skal skydes af senest til sommer. Den påstand er jeg noget tvivlsom overfor.
Tænker I ikke, at en forlængelse med Emmery er realistisk?
en forlængelse af emmery er slet ikke noget relevant, han har kontrakt til 29, og har fået sit gennembrud denne sæson som 18/19 årig. nu skal han bruge næste sæson på at vise han har noget consistency, og så skal han fyres af, jo ældre han bliver mens han er hos os, jo mindre potentiale ser store udenlandske klubber, og jo lavere bliver prisen.

i 2029 er han 22, så er man lidt ude for de år rækker hvor klubber betaler overpris for potentiale

😜Men det vil han ikke og har ikke gjort i ca. 10 år.

Husk lige hvordan han skældte og smældte for at sige der ikke kom en forlængelse, hvis han skulle spille i forsvaret. Har han ændret mening?
Det er - for at være fair - 12 år siden han, med rette sagde det.

Martin Jørgensen endte jo også i karrierens efterår at spille i det centrale forsvar.

Det ved jeg ikke, men jeg synes ikke han skal dømmes på en udtalelse fra dengang.

Han har ikke spillet der siden men det er selvfølgelig nemt at sidde som fan og sige han kan spille i forsvaret ;) MA gad heller ikke spille wingback men pakkede det ind i vat i hans udtalelser. Jeg kan lige forestille mig de to i en trup som går og bitcher over de spiller positioner som de ikke gider - det vil helt sikkert være godt for stemningen i truppen.
Men igen - hvis de er indstillet på at tage positivt i mod de postioner træneren tildeler dem, så er det en anden sag.

Han har ikke spillet der siden men det er selvfølgelig nemt at sidde som fan og sige han kan spille i forsvaret ;) MA gad heller ikke spille wingback men pakkede det ind i vat i hans udtalelser. Jeg kan lige forestille mig de to i en trup som går og bitcher over de spiller positioner som de ikke gider - det vil helt sikkert være godt for stemningen i truppen.
Men igen - hvis de er indstillet på at tage positivt i mod de postioner træneren tildeler dem, så er det en anden sag.
Truppen er 26 ego’er, så tror ikke resten af truppen ser så ilde på dem. De følger gladeligt hinanden stadig på kryds og tværs.

Som jeg hører det var der en gentleman aftale om, at han skulle sælges, men to gange undlod AGF at sige ja. Ikke desto mindre valgte han - modsat f.els Beijmo - at forlænge kontrakten mod en videresalgsklausul.

Jeg siger ikke vi skal hente ham, jeg siger ikke han kan spille forsvar men jeg synes bare ikke han skal dømmes på, at han i starten af som karriere ønskede klarhed om sin position på banen. Det her bl.a William Kvist også gjort da han spillede højre back i FCK, men kom retur - trods alt.

Jeg tænker, at såfremt man har en fodbolddirektør der sætter retningen, så er det strategisk helt forkert at ændre spillestil pga. én spil, tilmed en spiller der skal sælges, således skifter man til en 4-3-3 for at få den spiler solgt der kræver det system.

Jeg håber vi er mere strategiske end som så.

Jeg siger ikke, at vi ikke skifter til en 4-3-3, men så skal det ikke være for Emmery's skyld, men fordi vi ser perspektiver i det de næste minimum 5 år. Derudover har vi spillet med en 3'er i 4 år nu, og alle årerne har vi været i Mesterskabsspillet og nappet i alt 2 medaljer.

Det er pisse svært. Jeg ser ganske givet forsimplet på det, men som følger:

Sportsligt giver det nuværende system mest mening og så bør man satse på at finde flere af de profiler der får den formation til at fungere bedst muligt. Men det er sværere for unge spillere.

Strategien taler for flere salg og de unge man har er mere oplagte i en anden formation. Jeg tænker især på Emmery og Bogere.

Jakob Poulsen brugte de unge i den almindelige formation. Måske kan han fortsætte det, og så er alt jo godt. Min fornemmelse er bare, at det bliver svært at få væsentlig mere spilletid til unge - hvis fx Emmery skal spille fra start en gang hver uge, tror jeg ikke wingback er den rigtige løsning.

Kun Holland har angiveligt et særligt system i retningen af vores forskerordning, som spillerne kan benytte.
Off-topic. Ja det har de. Sjovt nok snakkede jeg i sidste uge med en hollænder om netop det. Han fortalte, at der er politisk vilje til at afskaffe den. Men så satte en af landets største virksomheder foden ned. Og truede med at forlade landet, hvis det blev gennemført. Ren Mærsk stil. Så det bliver nok ikke til noget. Virksomheden er ASML, der har verdensherredømme indenfor microchip. Og står for en betydelig del af landets eksportindtægter.

Det er pisse svært. Jeg ser ganske givet forsimplet på det, men som følger:

Sportsligt giver det nuværende system mest mening og så bør man satse på at finde flere af de profiler der får den formation til at fungere bedst muligt. Men det er sværere for unge spillere.

Strategien taler for flere salg og de unge man har er mere oplagte i en anden formation. Jeg tænker især på Emmery og Bogere.

Jakob Poulsen brugte de unge i den almindelige formation. Måske kan han fortsætte det, og så er alt jo godt. Min fornemmelse er bare, at det bliver svært at få væsentlig mere spilletid til unge - hvis fx Emmery skal spille fra start en gang hver uge, tror jeg ikke wingback er den rigtige løsning.
For mig er Emmery den med det største problem. Bogere ser jeg masser af perspektiv i som ren 9’er. Specielt hvis vi skal spille i gruppespil og spille på omstillinger.

Jeg synes bare hele argumentet om at skifte system for at få den ene spiller der virkelig får glæde af det solgt, hvad så bagefter?

Tingager spillede fint i en 4’er under David, men kan han der stadig?

Kahl var middelmådig som venstreback, men fremragende som venstre stopper. Skal han nu være back igen?

Links har brug for bagrum at drible og løbe i. Kan han får nok rum som wing i en 4-3-3. Og vil det give mening at have to wings der søger ind i banen, kommer vores backs - hvem end de er - nok i overlap?

Troels Henriksen nævner i sin podcast, at vi bør sadle om og spille 4-3-3, primært for at forløse Emmerys fulde potentiale (og AGF’s potientielt største salg til dato)
Han bemærker i øvrigt, at han mener vi får svært ved at forlænge med Emmery og han derfor skal skydes af senest til sommer. Den påstand er jeg noget tvivlsom overfor.
Tænker I ikke, at en forlængelse med Emmery er realistisk?

Jeg tror ikke, vi kommer til at skifte 4-back kæde.

Eric Kahl er klart bedst som VCB. Tingager er klart bedst centralt i et tremandsforsvar. Gift Links er klart bedst som wingback. Dey er tre nøglespillere, som vil lide under et systemskifte.

Jeg tror, det er mere sandsynligt, at vi tweaker 10er rollen til at passe til Emmery. Eller at vi begynder at spille Andersen som VVB, Links og Emmery ikke løber i vejen for hinanden.

Men jeg er enig med Troels Henriksen i, at vi skal finde meget mere spilletid til Emmery, og at det helst skal være på en offensiv position, så vi maksimerer hans værdi til han skal sælges næste sommer (senest - han forlænger næppe).

Jeg har sagt mit mht. Jønne, men jeg vil henlede opmærksomheden på de utallige spillere, som med alderen er rykket tilbage på banen. Vores egen Morten Olsen startede som wing, Matthäus som kreatør, og begge endte som sweepere.

Min pointe er, at gode spillere tilpasser sig og forlænger karrieren. Det gjorde Dalsgaard fx også, da han pludselig skulle være CB i FCM.

Så er spørgsmålet, om niveauet er der. Det er umuligt at vide.

en forlængelse af emmery er slet ikke noget relevant, han har kontrakt til 29, og har fået sit gennembrud denne sæson som 18/19 årig. nu skal han bruge næste sæson på at vise han har noget consistency, og så skal han fyres af, jo ældre han bliver mens han er hos os, jo mindre potentiale ser store udenlandske klubber, og jo lavere bliver prisen.

i 2029 er han 22, så er man lidt ude for de år rækker hvor klubber betaler overpris for potentiale
Helt uenig. Jeg mener en forlængelse er aktuel med tanke på at 3 år er relativ kort tid i fodbold, hvor unge spillere sælges for voldsomme summer efter korte opblomstringer.
Hvis AGF vil bevæge sig yderligere fremad som fodboldklub skal vi blive bedre til at lave karriereplaner med spillerne og deres agenter (en pointe Troels Henriksen bringer) - hvis AGF forsømmer at forlænge med Emmery i løbet af det næste års tid og inden han bliver alt for ombejlet, så risikerer vi at han smutter, om end ikke gratis, så for et beløb langt under hans transferværdi.

Last edited:
Helt uenig. Jeg mener en forlængelse er aktuel med tanke på at 3 år er relativ kort tid i fodbold, hvor unge spillere sælges for voldsomme summer efter korte opblomstringer.
Hvis AGF vil bevæge sig yderligere fremad som fodboldklub skal vi blive bedre til at lave karriereplaner med spillerne og deres agenter (en pointe Troels Henriksen bringer) - hvis AGF forsømmer at forlænge med Emmery i løbet af det næste års tid og inden han bliver alt for ombejlet, så risikerer vi at han smutter, om end ikke gratis, så for et beløb langt under hans transferværdi.
karriere planlægningen for emmery er at han skal videre mens han stadig er en ung spiller med massere af potentiale, hvis vi som klub ønsker at rykke os på transferområdet. det rykker ikke meget at han spiller her til han er 23-25 og bliver solgt til mindre end hvad vi kan få for ham om et år.

unge spillere med så ekstreme spidskompetancer som emmery, skal afsted, fordi de er alt for gode til at bruge 4/5 år på agf's førstehold. de skal have en halv eller hel sæson hvor de arbejder sig på holdet, og en sæson hvor de beviser deres potentiale fra ungdomsfodbold, også er der i seniorfodbold, og så skal de sælges.

Et akademi er simpelthen for dyrt hvis det laver performance spillere til os. Det skal lave salgscases, ellers er det ikke financielt en særlig god forretning. Agf bruger mellem 10 og 20 millioner om året på akademiet, det skal tjenes ind af spillersalg, og man tjener bare mere på at sælge unge spiller på bevist potentiale, end man gør på at sælge performance spillere der spiller mange år i klubben.

Forlængelse vil formentlig reelt ikke betyde så meget.

@Thomas K var inde på man kunne regulere lønnen. Det er sikkert største motivation for Emmery.

Hvis klub og spiller er enige om det formentlig bliver et salg til sommer, kan man forlænge aftalen nu, så lønnen stiger. Men det vil stadig være med aftale om salg til sommer.

Fordelen for AGF er styr på papirerne, hvis salget forsinkes, men højere omkostning. Emmery får højere løn, fastholdt forventning om skifte til sommer, og bedre sikkerhed ved evt skade.

En lille hyldest til Dalsgaard hvor Tipsbladet har talt med Rasmus Wurtz.

Tænker måske Rasmus lever lidt i fortiden med denne bemærkning, for det ene hold har vel kun vundet mesterskabet en gang de sidste 20 år eller husker jeg forkert?

Der er mange ting. Det, at han har vundet mesterskabet med tre forskellige klubber, hvor ingen af dem er FC København eller Brøndby, synes jeg er vanvittigt imponerende

Latest posts

Back