New posts

Den store underholdningstråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 133K
Den store underholdningstråd
Hvis SIFs sejr var vendepunktet for dem, hvor de begynder at hænge bedre sammen, kan det godt blive interessant.

Jeg så ikke så meget af FCKs kamp, men de skaber chancer ... og giver chancer væk. Der er - som Medianos eksperter også er inde på - en plan i spillet for FCK. Der er imponerende hvor mange chancer de kan overkomme at brænde. Men måske sidder de i en problematisk situation - Zanka og Delaney er for gamle og ikke en del af løsningen. Men alternativerne køber ikke ind på hårdt slid i en trivielt liga, så selvom de har højere niveau er deres motivation ringe.

Får de kontrol på defensiven og et par pinde, kan de stabilisere. Et par dårlige kampe mere kan erodere det fundament der trods alt er i holdet. Man bliver ikke mindre skrøbelig af at tabe.
Ser man på Table of Justice så har FCK underpræsteret med 11 point.

Det vil sige de har haft chancer (og spil) til væsentlig mere.

Derfor virker det mere sandsynligt, over tid, at de begynder at sparke de chancer ind end, at f.eks Fredericia fortsætter med at vinde kampe hvor de taber i xG. Ligeledes skal Silkeborg også pludselig hente dobbelt så mange point i de sidste 8 kampe som i de første 24.

Har på trods af alt umådeligt svært ved at forestille mig FCK rykke ud. Men de må da gerne fortsætte med at slide lidt i det. Et yderligere nederlag til Vejle, eksempelvis. Eller to.

Forestil jer lige det vaccum pokalfinalen bliver, hvis FCK ikke er matematisk sikre på overlevelse den dag. Det bliver noget man næsten kunne forestille sig at tænde lidt for. Også kun næsten. Pokkers også, at vi skulle trække FCM.

Jeg er oprigtigt i tvivl om FCK er i reel nedrykningsfare.
En del af mig tror det ikke, men jeg kan ikke finde ud af, om det er fordi, FCK har den status i dansk fodbold, de har, og at man har vænnet sig til at se dem i toppen, hvorfor man ikke har fantasi til at forestille sig, at det her er andet end forbigående.

Jeg er med på at data siger, at FCK end ikke burde være tæt på nedrykningsstregen, men det ER de altså. Og vi ved bedre end de fleste, hvad der kan ske i hovederne på spillerne, når ingenting længere går som det burde. De overplacerer deres afslutninger, fordi de tænker for meget. De tøver i forsvaret af frygt for at begå fejl. Spillet mellem felterne er med mindre psykisk stress, så de vil stadig skabe godt med chancer og holde modstanderen væk i lange stræk - men fører de 1-0 med 10 minutter igen, så er forsvaret pludselig lavet af solvarm smør, benene af blød gummi og angrebet afslutter med skarphed som en rørepind fra flügger.

Det er dét, der får mig til at tænke, at det kan ske og at det er mere sandsynligt end som så...

Jeg anser det heller ikke for sandsynligt, at FCK rykker ned. De har flere hold under sig, som også kan komme i problemer. Men jeg anser det alligevel for et relativt realistisk scenarie.

FCKs spillere er helt entydigt individuelt ALT for gode til at rykke ned. Men det er set før - f.eks. i 2010 - at et hold rykker ned, selvom det har en masse individuel kvalitet (og nej, jeg sammenligner ikke vores 2010 hold med FCKs 2026 hold). FCKs trup er gearet til at spille med i toppen, ikke til at spille i bunden. Jeg vil simpelthen ikke udelukke, at de kan komme ind i en (endnu mere) heftig negativ spiral - og som Thomas K er inde på, er det nok nu, hvis de skal skifte på trænerposten. Ellers begynder det at minde om 2014, hvor vi gav opbakning til PS gennem hele vinterpausen og så fyrede ham ti minutter inde i forårssæsonen.

Jeg ser iøvrigt også en paralel ift. ledelsen i AGF i 2014 og ejerkredsen i FCK. Begge dele fremstår relativt inkompetente ift. at drive en fodboldklub i modvind. Jakob Lauensen er helt sikkert en virkeligt dygtigt kommerciel leder, men han har næppe stort begreb om fodbolddelen i detaljer, og det er vel ham, der pt. er ansvarlig for den del?

FCK rykker næppe ned. Men jeg tror heller ikke, de vinder pokalfinalen. Og jeg tror også, de får svært ved at tage syvendepladsen og vinde den efterfølgende bastardkamp.

Uanset hvad, får vi da fuld valuta for strukturen i denne sæson. Det har aldrig været mere underholdende at følge med i nedrykningsspillet. Og jeg er meget spændt på, hvordan det her påvirker FCK i næste sæson.

Last edited:
Jeg anser det heller ikke for sandsynligt, at FCK rykker ned. De har flere hold under sig, som også kan komme i problemer. Men jeg anser det alligevel for et relativt realistisk scenarie.

FCKs spillere er helt entydigt individuelt ALT for gode til at rykke ned. Men det er set før - f.eks. i 2010 - at et hold rykker ned, selvom det har en masse individuel kvalitet (og nej, jeg sammenligner ikke vores 2010 hold med FCKs 2026 hold). FCKs trup er gearet til at spille med i toppen, ikke til at spille i bunden. Jeg vil simpelthen ikke udelukke, at de kan komme ind i en (endnu mere) heftig negativ spiral - og som Thomas K er inde på, er det nok nu, hvis de skal skifte på trænerposten. Ellers begynder det at minde om 2014, hvor vi gav opbakning til PS gennem hele vinterpausen og så fyrede ham ti minutter inde i forårssæsonen.

Jeg ser iøvrigt også en paralel ift. ledelsen i AGF i 2014 og ejerkredsen i FCK. Begge dele fremstår relativt inkompetente ift. at drive en fodboldklub i modvind. Jakob Lauensen er helt sikkert en virkeligt dygtigt kommerciel leder, men han har næppe stort begreb om fodbolddelen i detaljer, og det er vel ham, der pt. er ansvarlig for den del?

FCK rykker næppe ned. Men jeg tror heller ikke, de vinder pokalfinalen. Og jeg tror også, de får svært ved at tage syvendepladsen og vinde den efterfølgende bastardkamp.

Uanset hvad, får vi da fuld valuta for strukturen i denne sæson. Det har aldrig været mere underholdende at følge med i nedrykningsspillet. Og jeg er meget spændt på, hvordan det her påvirker FCK i næste sæson.
Jeg tror den næste runde bliver ret væsentlig.

Målt på form, så er det de to ringeste hold der møder hinanden i Parken. Hvis FCK er ramt, som vi var til sidst under David Nielsen, og taber den kamp. Så er det simepelthen så tæt, og så er spørgsmålet hvad der sker i FCK.

-Alle hold vil være ekstra motiveret mod dem.
-Vil deres fans stoppe med at håne dem, og i stedet støtte dem?
-Sætter de spillere ud af truppen?
-Fyrer de træneren?

Randers får sandsynligvis point mod Vejle, og er dermed over FCK hvis de ikke får point. Hvis OB og Fredericia ender uafgjort, så er vi pludselig inden for 3 point af hinanden. FCKs fordel er deres utrolig god målscore - trods alt.

Derfor virker det mere sandsynligt, over tid, at de begynder at sparke de chancer ind end, at f.eks Fredericia fortsætter med at vinde kampe hvor de taber i xG. Ligeledes skal Silkeborg også pludselig hente dobbelt så mange point i de sidste 8 kampe som i de første 24.
Data, data, data. Ingen forestillede sig heller, at vi ville rykke ud før sent i foråret 2010. Men det gjorde vi alligevel - af psykologiske årsager!
Alle almindelige logikker ophæves når panikken og angsten indfinder sig. Og dér gør det bare fanden til forskel om man rykker sammen i bussen (som fx VB under Kielstrup sidste år) og tager udfordringen positivt op - eller individuelt vælger "flugt"-responsen.
Hvis FCKs krise blot var startet to runder tidligere i efteråret, så tror jeg de var røget ud her i 2026.

Hov forresten - det er VM-år?!

Data, data, data. Ingen forestillede sig heller, at vi ville rykke ud før sent i foråret 2010. Men det gjorde vi alligevel - af psykologiske årsager!
Alle almindelige logikker ophæves når panikken og angsten indfinder sig. Og dér gør det bare fanden til forskel om man rykker sammen i bussen (som fx VB under Kielstrup sidste år) og tager udfordringen positivt op - eller individuelt vælger "flugt"-responsen.
Hvis FCKs krise blot var startet to runder tidligere i efteråret, så tror jeg de var røget ud her i 2026.

Hov forresten - det er VM-år?!
Data er en del af det, og det viser også noget om holdet trods alt.

FCK-Fredericia
5,59 vs 1,26 xG
67% vs 33% boldbesiddelse
33 vs 8 skud (11 vs 3 inden for rammen)

Det viser, modsat f.eks. vores krise under David Nielsen i 21/22, at det er et hold med en vis selvtillid.

I kampen i trejde sidste runde mod Viborg, i den sæson, der havde AGF 0 skud på mål.

Dét viser mig, baseret på bl.a. data, at FCK er et helt andet sted end hvor vi var. Dermed ikke sagt, at 3-4 nederlag i de kommende kampe ikke kan gøre forskellen?!

Data er en del af det, og det viser også noget om holdet trods alt.

FCK-Fredericia
5,59 vs 1,26 xG

Det viser, modsat f.eks. vores krise under David Nielsen i 21/22, at det er et hold med en vis selvtillid.

I kampen i trejde sidste runde mod Viborg, i den sæson, der havde AGF 0 skud på mål.

Dét viser mig, baseret på bl.a. data, at FCK er et helt andet sted end hvor vi var. Dermed ikke sagt, at 3-4 nederlag i de kommende kampe ikke kan gøre forskellen?!
Data ER relevant.
Men netop fordi FCK er gearet til en topkamp, kan de ende med at rykke ned.
Nedrykningskampen er bare noget markant andet, det er knap nok den samme sport; man spiller for at undgå noget, ikke for at opnå noget - sådan lidt skarpt tegnet op.
Det trækker psykologiske tænder ud, når man går ind til en sæson med en forventning, ikke et håb, om, at skulle vinde mesterskabet. Mindstekravet fra starten af sæsonen var jo, at FCK skulle vinde mesterskabet eller som minimum spille med om det til den bitre ende.

At kæmpe for sin sportslige overlevelse, når forventningen til sæsonen var titler, oven i købet som forsvarende double-vinder... jeg tror det kræver en mental omstilling til en helt anden type fodbold og jeg tror det planter en frygt i spillerne, som også forklarer, hvordan man vinder så stort på statistikken og alligevel taber fodboldkampen.

Ja Silkeborg skal skifte gear, og måske startede det gearskifte i søndags imod Randers, men når der kun er 6 point imellem Silkeborg under stregen o g FCK over stregen, så er det meget tæt på at Silkeborg kan afgøre deres skæbne selv - hvis de vinder over FCK i begge indbyrdes kampe, så skal de bare holde trit med FCK i de øvrige. Det er det specielle ved den nuværende model, at man møder hinanden så mange gange, så man i langt højere grad har skæbnen i egne hænder.

Ikke at en FCK nedrykning er det mest sandsynlige scenarie, slet ikke, men det kan bare heller ikke udelukkes, og man har indtryk af at de i København, fuldstændigt udelukker den mulighed.

Ja Silkeborg skal skifte gear, og måske startede det gearskifte i søndags imod Randers, men når der kun er 6 point imellem Silkeborg under stregen o g FCK over stregen, så er det meget tæt på at Silkeborg kan afgøre deres skæbne selv - hvis de vinder over FCK i begge indbyrdes kampe, så skal de bare holde trit med FCK i de øvrige. Det er det specielle ved den nuværende model, at man møder hinanden så mange gange, så man i langt højere grad har skæbnen i egne hænder.

Ikke at en FCK nedrykning er det mest sandsynlige scenarie, slet ikke, men det kan bare heller ikke udelukkes, og man har indtryk af at de i København, fuldstændigt udelukker den mulighed.
Med i dit regnestykke skal så også tages, at Silkeborg skal køre nogle ordentlige sejre hjem over FCK - FCK har pt minus 1 i målscore og Silkeborg minus 16

Det er klart, at det komprimerede program der venter ikke er til FCKs fordel. De spiller 8 kampene Superligaen, og en Pokalfinale på 42 dage.

Taber de til Silkeborg, så er der ikke et godt tidspunkt - som lige pt - til at at fyre Nestrup.

Personligt, sanser jeg dog ikke Silkeborg lave 11-13 point de kommende 8 kampe.

De tøver tilsyneladende fordi det er Neestrup men sikkert også fordi de har lavet den første automatreaktion og fyret sportsdirektøren. De har endnu ikke fået ansat en ny sportsdirektør som skulle tage den slags beslutninger. Vedkommende skulle i det mindste gerne være med til at ansætte den som skal være træner fremadrettet.

Man kan selvfølgelig køre med en interim træner men hvem er villig til det og vil det overhovedet give mening overfor spillerne. Jeg tvivler.

FCK-Fredericia
5,59 vs 1,26 xG

Hvor er det vildt, at tabe sådan en kamp 1-2:oops: Det er et bundholds lod og på tide de prøver det:LOL:

De tøver tilsyneladende fordi det er Neestrup men sikkert også fordi de har lavet den første automatreaktion og fyret sportsdirektøren. De har endnu ikke fået ansat en ny sportsdirektør som skulle tage den slags beslutninger. Vedkommende skulle i det mindste gerne være med til at ansætte den som skal være træner fremadrettet.

Man kan selvfølgelig køre med en interim træner men hvem er villig til det og vil det overhovedet give mening overfor spillerne. Jeg tvivler.

Hvor er det vildt, at tabe sådan en kamp 1-2:oops: Det er et bundholds lod og på tide de prøver det:LOL:
Men det sker jo, fordi Fredericia kommer tidligt foran og er dygtige til deres kontraspil - i hvert fald i 1. halvleg - og FCK er bovlamme i deres afslutninger oppe foran. 2. halvleg er bare ren overlevelse for Fredericia, men FCK får jo først reduceret kort før tid og Frederik Rieper spiller igen en fremragende kamp. Mon ikke vi skal have ham hentet "hjem" på et tidspunkt? Tingager bliver nok ikke ved de næste 5 år.

Men det sker jo, fordi Fredericia kommer tidligt foran og er dygtige til deres kontraspil - i hvert fald i 1. halvleg - og FCK er bovlamme i deres afslutninger oppe foran. 2. halvleg er bare ren overlevelse for Fredericia, men FCK får jo først reduceret kort før tid og Frederik Rieper spiller igen en fremragende kamp. Mon ikke vi skal have ham hentet "hjem" på et tidspunkt? Tingager bliver nok ikke ved de næste 5 år.
Som jeg husker det så får FCK også underkendt 2 mål for offside af VAR - den ene var meget tæt, så de manglede også marginalerne i den kamp.

Latest posts

Back